BBC Philharmonic Orchestra o.l.v. Jac van Steen
Signum Classics SIGCD647 • 68' •
Opname: 7 nov. & 6 dec. 2017, BBC MediaCityUK, Salford (VK)

Vraag: Hoe is het om op te groeien met een componerende broer?
Antwoord: Ik kan me niets anders voorstellen.
David Matthews over zijn broer Colin

De broers David (1943) en Colin (1946) Matthews werden geboren in Londen en groeiden op in een gezin waar op de kleintjes gelet moest worden. Dus waren ze voor hun muzikale aspiraties op elkaar aangewezen en leerden ze van elkaar waar het op componeren aankwam. Die samenwerking kwam goed van pas toen ze betrokken werden bij de voltooiing van de schetsen van Mahlers Tiende symfonie, samen met Deryck Cooke en Berthold Goldschmidt. Colin Matthews heeft naast zijn activiteiten als componist vooral bekendheid verworven door briljante orkestraties van werken van onder andere Debussy en Britten. In zijn eigen portefeuille vallen de Sonatas for Orchestra op, zijn alternatieve kijk op de symfonie.

Broer David orkestreert al even briljant, wat vooral tot uiting komt in negen symfonieën en een aantal werken die je gerust symfonische gedichten zou mogen noemen. Beide categorieën zijn op deze cd verenigd. Toward Sunrise volgt de zon in klanken van avondschemer tot ochtendgloren. Dat de openingsmaten direct associaties met Richard Strauss' Alpensymfonie oproepen mag gerust als een compliment worden opgevat voor de adembenemend effectvolle orkestratie en de boeiende alternatieve omgang met stijgende kwartsprongen als thematisch materiaal. Nog zo'n natuurschildering levert David Matthews met A Vision of the Sea, waar in de eerste maten de toon gezet wordt door overvliegende meeuwen. Niet alleen voor de luisteraar een feest om naar te luisteren, ook voor het orkest een genot om te spelen. Datzelfde geldt onverkort voor de beide abstracte werken, de Achtste Symfonie en een Sinfonia, beide voor het eerste uitgevoerd tijdens de Londense Proms. In zijn inleidende woorden bij de cd citeert dirigent Jac van Steens uit Matthews' toespraakje tot het orkest: ‘I try to write music which you simply enjoy playing'.

Het loont bepaald de moeite om de verrichtingen van de Nederlander Jac van Steen in het buitenland te volgen. Door de BBC wordt hij regelmatig uitgenodigd om Britse eigentijdse componisten te vertolken en bij het orkest van de BBC in Walles heeft hij de functie van vaste gastdirigent. Onlangs besprak ik hier een portret uit Wales van zangeres Ruby Hughes en ook de symfonieën twee en zes van David Matthews werd door Jac op cd gezet. Dat is nog maar het topje van de ijsberg aan opnamen die Van Steen in zijn succesvolle carrière realiseerde. Dat die carrière zich hoofdzakelijk buiten Nederland afspeelt is inmiddels algemeen bekend. De BBC doet er zijn voordeel mee.

Het label Signum munt uit door een prikkelende repertoirekeuze waarin Britse componisten een hoofdrol spelen, de uitgebreide toelichting werd door de componist verzorgd (alleen Engels) en de opnamekwaliteit zorgt voor een weldadige orkestklank in deze somptueuze partituren. Een indrukwekkend portret van zowel componist als dirigent.