Massenet: Orkestliederen

Klik hier voor de inhoudsopgave

Véronique Gens, Nicole Car, Chantal Santon Jeffery, Jodie Devos (sopraan), Cyrille Dubois (tenor), Étienne Dupuis (bariton)
Orchestre de Chambre de Paris o.l.v. Hervé Niquet
Bru Zane BZ 1004 • 67' •
Opname: nov. 2020, Salle des Concerts, Cité de la musique-Philharmonie de Paris

De Fondation Palazzetto Bru Zane-Centre de musique romantique française bewijst overtuigend dat de cd nog lang niet overbodig is geworden. Daarvoor wordt een simpele maar effectieve formule gevolgd: zorg ervoor dat de informatie bij de cd net zo begerenswaardig is als de muziek. Informatie in de vorm van essays, toelichting, historische achtergronden en complete gezongen teksten. De muziek bestaat in dit geval uit de orkestliederen van Jules Massenet, repertoire dat op een enkele titel na nog nooit op cd is verschenen. Massenet behoorde tot de groten van zijn tijd, tussen 1867 en zijn overlijden in 1912 componeerde hij 28 opera's en zo'n driehonderd liederen. Een aantal opera's hebben repertoire weten te houden, maar voor de liederen is nauwelijks belangstelling, zowel op het podium als op geluidsdragers. Op deze cd presenteert dirigent Hervé Niquet, artistiek adviseur van het label Bru Zane, met zes zangers de eerste aflevering van de veertig liederen die door de componist werden georkestreerd (deel twee is al opgenomen). Naast 22 liederen zijn drie instrumentale werkjes te horen. Er wordt uitstekend gezongen door een coryfee als Veronique Gens en de vijf overige merendeels nog jonge vocalisten. Het Orchestre de Chambre de Paris levert een uiterst verzorgde bijdrage die vooral leunt op strijkorkest en harp, met een handvol blazers. Een unieke uitgave, mede door de fraaie vormgeving in een boekje van tachtig pagina's en een sfeervolle opname.