CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, mei 2013

 

Mahler: Symfonie nr. 4 in G

Laura Claycomb (sopraan), San Francisco Symphony Orchestra o.l.v. Michael Tilson Thomas

SFS Media 821936-0004-2 • 62' •

Live-opname: 24-28 september 2003, Davies Symphony Hall, San Francisco

   

Tradition ist Schlamperei : een markante uitspraak van Gustav Mahler. Het is maar de vraag hoe Gustav vanuit das himmlische Leben de verrichtingen van de huidige dirigentengeneratie zou beoordelen wanneer het om de uitvoering van zijn eigen werk gaat. Eén uur en twee minuten duurt deze uitvoering van de vierde onder Michael Tilson Thomas (MTT), terwijl zijn voorbeeld en mentor Leonard Bernstein er slechts 55 minuten voor nodig had. MTT heeft niet voor niets de status van pop-idool in Californië. Hij weet de klank van zijn orkest het muzikale equivalent van een wide-screen film mee te geven. Bovendien spelen zijn musici op een technisch niveau dat het SFSO doet wedijveren met de ‘big five’, de Amerikaanse toporkesten. Over de vraag of Mahler zoveel Hollywoodiaanse rek nog wel verdraagt kun je twisten. Zou Mahler zelf kiezen voor een geheel in de Tradition gedompelde uitvoering als die van Bruno Walter met het Concertgebouworkest uit 1952 in zwart-wit, of de cinemascope-versie van MTT?

De interpretatie krijgt gezelschap van de opname. Of het nu in gewoon stereo, super audio stereo of super audio surround tot je komt, dit is een klasse apart. Recorded live at Davies Symphony Hall, September 24-28, 2003 vermeldt het doosje. Dat is op zichzelf geen schokkend nieuws. Live-recording is de nieuwe norm. Maar de volstrekte afwezigheid van publiek in de ambiance, met name in de vijfkanaals versie grenst aan het onwaarschijnlijke. Waar waren al die mensen? De eer van deze onderneming komt toe aan Markus Heiland, de technicus die menige ECM en DG opname tot een juweel wist te slijpen. Wanneer je overschakelt van de gewone naar de super audio tweekanaals versie is het of de poorten van de hemel opengaan, zoveel breder en dieper wordt het perspectief. Als je daarna doorkiest naar de vijfkanaals versie bèn je in de hemel, met de pure stem van Laura Claycomb (die in alle versies iets rechts van het midden staat, dat wel). Jammer dat je voor het optimale genot van die vijfkanaals versie in een kleine ruimte wel in je stoel moet blijven zitten, maar die staat tenminste in de hemel.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links