Maessen/Guido Gezelle: Dichters (sopr, fluit)

Maessen/Jan Slauerhoff/BanjoPaterson: Zuytdorp (sopr, klar, viool, accordeon, piano)

Maessen/Wendela de Vos: IJskoningin (sopr, fluit, piano)

Maessen/Tullia d'Aragona: Qual vaga Filomela (sopr, klar, cello)

Maessen/Hadewych: De Minne (vier vrouwenstemmen, piano)

Bonustrack: Quicktime film van Bui en en kort interview met de componist door Guus van Waveren

Irene Maessen (sopraan), Eleonore Pameijer (fluit), Yfynke Hoogeveen (klarinet), John Anderson (klarinet, Filomela), Jacobien Roozemond (viool), Nina Hitz (cello), Sylvia Maessen (contrabas), Hans van der Maas (accordeon), Arjan Roos (percussie), Marja Bon (piano, Les plaies), Loes van Ras (piano)

FutureClassics 13.1 51'

Opname: okt 2013, City of Wesopa, Weesp; nov 2013, Boskapel, Barchem

Live-opname: 28 juni 2006 (Filomela) & 18 sept 2011 (Les plaies), Bethaniënklooster, Amsterdam

Inspired by Poetry, en dus vormgegeven als een dichtbundel - dat is het eerste wat opvalt aan deze uitgave. Geen saaie plastic doos, maar een chique boekje met een hard kaft. Kosten noch moeite zijn gespaard. Als je een cd uitbrengt in eigen beheer, doe het dan goed, moeten de zussen Sylvia en Irene Maessen hebben gedacht. Ze zijn er voortreffelijk in geslaagd.

Sylvia Maessen is een duizendpoot die niet alleen componeert, maar ook de contrabas bespeelt in diverse genres: klassiek, jazz en 'wereldmuziek'. Dat hoor je terug in haar componeren, waarin de grenzen tussen die genres vakkundig worden neergehaald. In Zuytdorp, een hybride van teksten van Slauerhoff, Paterson en de componist, is dat goed te horen. De ongebruikelijke combinatie van de stem met accordeon zowel als piano, klarinet en viool, werkt fascinerend. Kurt Weil luistert in de verte mee.

Terugkomend op de mooie vormgeving: de inhoud van het gebonden boekje is even belangrijk als de muziek. Na een hartelijke aanbeveling (Engels) door Leo Samama worden de dichters een voor een voorgesteld, compleet met foto, bio, en de tekst van het betreffende gedicht, waar nodig met Nederlandse vertaling. Kortom, een uitgave die niet alleen de grenzen tussen muzikale genres weet te slechten, maar ook die tussen de boekhandel en de cd-verkoper. Gelukkig hebben alle betrokkenen websites, dus over de beschikbaarheid hoeft niemand zich zorgen te maken. Mooi om te zien dat mensen die echt wat te vertellen hebben hun doel bereiken en daar heel wat voor over hebben. Ze verdienen het om gehoord te worden.