CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, mei 2023

Liszt - The Organ Composer

Liszt: Praeludium & Fuge über den Namen BACH Fantasie & Fuge über den Choral Ad Nos Totentanz (bewerking Baltrusch) Prelude über Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen

Anna-Victoria Baltrusch (orgel)
Audite 97.793 • 1.24' • (2 cd's)
Opname: juni 2021, Hofkirche, Luzern

 

Organiste Anna-Victoria Baltrusch (Berlijn, 1989) won in 2009 het Bach Festival Wiesbaden en mag zich sindsdien in een bloeiende internationale carrière verheugen. Na een aantal jaren in Zwitserland werkzaam te zijn geweest is zij thans docent aan de Evangelische Schule für Kirchenmusik te Halle, waar ze ook titulair organist is van de Ulrichtskirche. Baltrusch is net als wijlen Wim van Beek (die de Études van Chopin met groot gemak uit het hoofd speelde) opgeleid tot pianiste zowel als organiste, en dat merk je aan haar spel. Ze onderkende de mogelijkheid om van de variaties over het Dies Irae, die Liszt componeerde voor piano en orkest onder de titel Totentanz, een orgelversie te maken. Dat is haar uitstekend gelukt, ondanks de typisch pianistische eigenschappen van het werk. Liszt was geen organist, en zijn belangstelling voor het instrument werd pas gewekt door de bouw van een nieuw orgel van de bouwer Ladegast, voor de Dom van Merseburg. Voor het inwijdingsconcert componeerde hij zijn kolossale koraalfantasie over Ad nos, ad salutarem undam, uit de opera Le Prophète van Giacomo Meyerbeer. Het werd de start van een indrukwekkende reeks orgelwerken, originele composities zowel als bewerkingen. Baltrusch bespeelt het orgel van de Dom in Luzern, een kolossaal vijfmanualig instrument, dat veel meer mogelijkheden kent dan Liszt ooit tot zijn beschikking had. Dat resulteert in uiterst virtuoze interpretaties met een vrijpostig maar intrigerend randje. De opnamekwaliteit is zoals altijd bij Audite subliem.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links