© Siebe Riedstra, februari 2019

Liszt: Pianoconcert nr. 1 in Es, S 124 - nr. 2 in A, S 125 - Malédiction S 121 (voor piano en strijkorkest)

Alexandre Kantorow (piano), Tapiola Sinfonietta o.l.v. Jean-Jacques Kantorow
BIS-2100 • 58' • (sacd)
Opname: november 2014, Tapiola Concert Hall (Finland)

Het wordt in de bijgeleverde bio zorgvuldig verzwegen, maar pianist Alexandre Kantorow is toch echt de zoon van dirigent (en vioolvirtuoos) Jean-Jacques Kantorow, ooit jarenlang actief en geliefd in Nederland als concertmeester en dirigent van het Nederlands Kamerorkest. Alexandre was achttien jaar toen hij deze opname maakte, zijn cd-debuut in een concertuitgave op het label BIS, waar zijn vader een graag geziene gast is met zijn Tapiola Sinfonietta. Alexandre is net als zijn pa een geboren virtuoos, en beiden beklommen al op jeugdige leeftijd het concertpodium. Alexandre studeert uiteraard nog, in Parijs, bij Frank Braley, maar getuige zijn prestaties op deze cd is hij nu al klaar voor het grote werk. Dat hij juist de beide pianoconcerten van Liszt heeft uitgekozen voor zijn debuut lijkt een waagstuk. Ook voor het label BIS, dat ze nog niet zo lang geleden heeft uitgebracht met Arnaldo Cohen. Geen zorgen, de keuze blijkt een schot in de roos, om verschillende redenen. De belangrijkste is natuurlijk het talent van Alexandre, maar wat enorm meehelpt is het feit dat Tapiola Sinfonietta een kamerorkest is. Daardoor is dit een Liszt zonder bombast geworden, en zijn de kwikzilveren stemmingswisselingen tot op een haartje uitgenut. Bovendien speelt het orkest prachtig slank, wat vooral opvalt in de glanzende strijkersklank van de Malédiction. En niet in de laatste plaats is er nog de werkelijk fabelachtig mooie opname door Jens Braun. Een schitterend debuut.