CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, mei 2019

Sirènes – Stéphanie D'Oustrac

Liszt: Die Loreley S 273 nr. 2 - Freudvoll und leidvoll S 280 nr. 1 en 2 - Es war ein König in Thule S 278 nr. 2 - Im Rhein, im schönen Strome S 272 nr. 2 - Über allen Gipfeln ist Ruh S 306 nr. 2

Berlioz: Les Nuits d'été op. 7 – La Mort d'Ophélie op. 18 nr. 2

Wagner: Wesendonck-Lieder

Stéphanie D'Oustrac (mezzosopraan), Pascal Jourdan (piano)
Harmonia Mundi HMM 902621 • 76' •
Opname: september 2018, Teldex Studio, Berlijn

   

De Franse mezzosopraan Stéphanie D'Oustrac (1974) maakt met deze cd haar recital-debuut op het label Harmonia Mundi. Gezien haar leeftijd en de keuze van het repertoire een heldhaftige poging om in één keer overtuigend naam te maken. Daarbij helpen het label en de kwaliteit van de pianist en de opname ontegenzeggelijk mee. Wat tegenwerkt is het feit dat ze in dit repertoire moet opboksen tegen de formidabele concurrentie van de grote mezzosopranen van de afgelopen decennia. Geen probleem wanneer het vocale arsenaal daarvoor aanwezig is – getuige de successen van jongere collega's. Dat is helaas niet het geval. D'Oustrac heeft in de loop van haar carrière een bruikbare stem ontwikkeld in het barokke repertoire, maar ze ontbeert hier het vermogen en de kracht om haar publiek tot luisteren te dwingen. Alles op deze cd komt niet uit boven het niveau van een aardig conservatorium-eindexamen. De dynamiek blijft eentonig cirkelen rond een mezzoforte dat het nooit tegen een orkest zou kunnen opnemen. En waarom in Wagner de r laten rollen en in Berlioz met de keel produceren? Dat schijnt tegenwoordig te mogen, maar het is iets waarop we Régine Crespin nooit hebben kunnen betrappen.

Het meest stoort de pretentieuze geur van dit recital. D'Oustrac interpreteert zich suf zonder ook maar een ogenblik aan zingen te denken.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links