© Siebe Riedstra, februari 2013

Liszt: Dante-Symfonie – Orpheus

Maîtrise de Caen, Les Siècles o.l.v. François-Xavier Roth

Actes Sud, • 57' •

ive-opname: 9 september 2011, Cathédrale de Laon (Dante-Symfonie);
4 december 2011, Théâtre de Caen (Orpheus).

Les Siècles is een tamelijk nieuwe verschijning in de wereld van orkesten die zich met het spelen op oude instrumenten bezighouden. In discografisch opzicht is het een beginneling, maar het doet op een bijzondere manier zijn eer aan. Er wordt muziek gespeeld uit vier eeuwen, op instrumenten die steeds aangepast worden aan de eisen van het gekozen repertoire – van Bach tot Liszt. Het werd in 2003 opgericht door François-Xavier Roth (1977), zoon van de beroemde Franse organist Daniel Roth. De (live)-opnamen worden uitgebracht op het eigen label van het orkest. Vader en zoon maakten al eens een spraakmakende opname van de ‘Orgelsymfonie’ van Saint-Saëns, hier waagt de zoon zich aan twee orkestwerken van Franz Liszt: de Dante-Symfonie uit 1856 en het symfonisch gedicht Orpheus uit 1854. Nu is die Dante-Symfonie niets anders dan een reusachtig symfonisch gedicht in twee delen: Inferno en Purgatorio. Eigenlijk moest daar nog een In Paradiso op volgen, maar op aanraden van vriend Richard Wagner werd het slot van het Purgatorio een zetting van het Magnificat. François-Xavier Roth is geen dirigent die zich beperkt tot historiserend orkestspel. Hij is sinds 2011 de opvolger van Sylvain Cambreling bij het orkest van de WDR te Baden-Baden. Hij weet dus van dirigeren, en dat merken we. Hier wordt een boeiende, kleurrijke en voor de verandering lenige en doorzichtige Dante-Symfonie neergezet. De Maîtrise de Caen is een jongenskoor en de solist is een jongenssopraan, puur van klank, maar misschien niet ieders smaak. Desondanks: een waardig alternatief tegenover de klassieke uitvoering door Kurt Masur en zijn Gewandhausorchester op EMI.