CD-recensie

 

© Aart van der Wal, februari 2020

Lim: Extinction Events and Dawn Chorus – Axis Mundi – Songs Found in Dream

Sophie Schafleitner (viool), Lorelei Dowling (fagot), Klangforum Wien o.l.v. Peter Rundel (Extinction) en Stefan Asbury (Songs)
Kairos 0015020KAI • 63' •
Opname: 21 aug. 2015, Salzburger Festspiele, Mozarteum, Salzburg (Songs); 7 mei 2018, Konzerthaus, Wenen (Extinction); juni 2019, Rehearsal Studio Klangforum Wien, Wenen (Axis)

 

The dreamscape of ‘song' and ‘singing' in Aboriginal culture is intimately connected to the land. When one walks through country with a custodian of the land, one begins to see that every stone, every plant, every inch of earth is named… and contains within it whole histories and liturgies of people and ancestors.
Liza Lim, uit de toelichting bij Songs Found in Dream.

Liza Lim (1966) werd geboren in het Australische Perth, als kind van Chinese ouders. Ze studeerde filosofie en compositie in Australië, en zette haar studie voort in Amsterdam bij Ton de Leeuw. Zoals uit bovenstaand citaat blijkt is Lim geïnteresseerd in de verbinding tussen natuur en muziek. Als componiste legt ze zich toe op de theatrale aspecten van het vak, in de vorm van opera's, installaties en wat dies meer zij. Ook in haar instrumentale werken speelt het visuele een belangrijke rol. Zo is het vierde deel van haar Extinction Events een duet voor violist en slagwerker. In de partituur tekent ze uit dat beide instrumentalisten aan een tafeltje zitten, waarop een schemerlamp en een trommel met een beharste stok door het vel. Met haar verstemde instrument souffleert de violiste de slagwerker Een actie die er op het podium ongetwijfeld spannend uitziet, maar zonder beeld moeilijk de aandacht vijf minuten lang weet vast te houden.

Lim is bepaald geen onbekende in kringen van avant-garde muziek, blijkens een cd die uitkwam op het label HatHut, met werken voor groot orkest, ingespeeld door het orkest van de Bayerische Rundfunk. De onderhavige schijf markeert haar debuut op het label Kairos, met twee grote werken voor ensemble, gespeeld door het voortreffelijke ensemble Klangforum Wien. De opnamegegevens vermelden niet dat het hier om live-opnamen gaat, maar het publiek is onopvallend aanwezig (geen applaus). Alleen Axis Mundi, voor fagot solo, onwaarschijnlijk virtuoos gespeeld door de Australische Lorelei Dowling (lid van Klangforum Wien) werd in de studio opgenomen. De klanken die Lim ons wil laten horen zijn niet zozeer georganiseerde toonhoogten dan wel geluiden waarvoor ze haar ideeën opgedaan heeft in de natuur. Zo liet ze zich voor het begin van het laatste deel van Extinction Events, Dawn Chorus, inspireren door de geluiden die vissen bij zonsopgang maken in de buurt van koraalriffen (zacht geratel in het slagwerk, onbestemd geneurie van de overige musici en een nagebootste didgeridoo). Regendruppels worden gesuggereerd door erwtjes te laten vallen op bekkens en trommels. Net als bij Helmut Lachenmann overheerst de behoefte om door nieuwe speelwijzen ongekende en vervreemdende klanken te ontlokken aan traditionele instrumenten.

Lim heeft een reputatie verworven die haar voor gastcolleges bracht naar Darmstadt, Ircam, een aantal Amerikaanse universiteiten en in 2008 een professoraat aan de Universiteit van het Britse Huddersfield. In 2017 kreeg ze een aanstelling als docent voor compositie aan het Conservatorium van Sydney. Het spreekt vanzelf dat de werken op deze cd een eersteklas vertolking krijgen, en de opname door de Oostenrijkse publieke omroep is tadellos. De toelichting bij deze cd is een voorbeeld van hoe het altijd zou moeten, in twee talen en met foto's, biografieën en muziekvoorbeelden. Gemakkelijke muziek is dit niet, maar als u wilt weten hoe vissen bij zonsopgang musiceren, luister dan eens naar de opening van track nr. 5 – Dawn Chorus.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links