CD-recensie
© Siebe Riedstra, juni 2024 |
In de Chapelle Royale van Versailles bevindt zich een orgel met een bewogen geschiedenis. Het werd in 1710 gebouwd door Robert Clicquot, in opdracht van de Zonnekoning. In de loop van de volgende eeuwen werd het vele malen aangepast aan de smaak van de tijd, om uiteindelijk in 1996 te worden gereconstrueerd naar de oorspronkelijke blauwdrukken. Het label Chateau de Versailles Spectacles presenteert een serie cd's waarop dit orgel opnieuw tot klinken komt. Opvallend door een luxueuze vormgeving, een boekje met vele foto's plus dispositie en een toelichtende tekst van ruim vijftig pagina's. Het is voor orgelkenners even oppassen geblazen, want dit is niet de Louis Alfred James Lefébure-Wély (1817-1869) die beroemd werd door populaire werken als de Boléro de Concert, maar diens vader Isaac-François (1754-1831). Laatstgenoemde was in zijn tijd een gewaardeerd organist en improvisator, over wie maar weinig bekend is. Hij was titularis van het orgel in Saint Roch, eveneens een instrument van de bouwer Clicquot met een omvang van maar liefst vijf klavieren. Hij liet een forse hoeveelheid werken voor kerkelijk gebruik na, maar het lijkt erop dat daaraan hier voor het eerst aandacht wordt besteed. Onder de titel Noël sous l'empire (kerst onder het keizerrijk) speelt Quentin Guérillot een selectie uit een bundel die verscheen in 1823. Ter afwisseling heeft Guérillot samen met sopraan Maud Bessard-Morandas een viertal vocale bijdragen uit dezelfde periode geselecteerd. Met liefde uitgevoerd en mede dankzij de ongelijkzwevende stemming van het instrument een alleraardigste kennismaking met een vergeten stukje repertoire. index |
|