© Siebe Riedstra, maart 2010

Krenek: Horizont umkreist op. 196 - Vioolconcert nr. 2 op. 140 - Orgelconcert nr. 2 op. 235

Ernst Kovacic (viool), Martin Haselböck (orgel), Radio Symphonie Orchester Wien o.l.v. Ulf Schirmer (op. 140 & 196) en Lothar Zagrosek (op.235).

Orfeo C 076 001 A • 73' •

Live-opnamen (op. 196 en op. 140)

Ernst Krenek is de verpersoonlijking van de twintigste-eeuwse componist: geboren in 1900 (Wenen) en gestorven in 1991 (Palm Springs, California) doorliep hij in zijn lange carrière alle stijlen van de eeuw, van post-mahleriaans expressionisme tot cageiaanse aleatoriek. Zijn gigantische oeuvre is in het lp-tijdperk nauwelijks geëxploreerd en pas met de komst van de cd is daar verandering in gekomen. Met zijn jazzy opera Jonny spielt auf verdiende Krenek in de jaren dertig genoeg om zich als zelfstandig componist te kunnen vestigen. Die opera is inmiddels door Decca uitgebracht in de serie Entartete Musik, en CPO nam vier van de vijf symfonieën en diverse andere werken op. Dan is er Harmonia Mundi die onlangs een cd met koorwerken op de markt bracht ((klik hier). Het label Orfeo bezorgde ons al eerder een Krenek-primeur, de dodecafonische opera Karl V, en voegde daar in 2000 deze instrumentale collectie aan toe.

De drie werken op deze cd stammen uit Kreneks 'Californische jaren' (ook Krenek moest wijken voor de nazi's) en zijn alle drie geschreven in een degelijk twaalftoonsidioom, waartoe Krenek zich pas vrij laat, in de jaren 1930, bekeerde. Horizont umkreist is een zesdelig orkestwerk waarin de deeltjes ten opzichte van elkaar gespiegeld, omgekeerd en in kreeftgang gebracht worden. Het Tweede vioolconcert houdt het midden tussen de concerten van Schönberg en Berg, compleet met een flinke dosis Weense charme. Het orgelconcert is beslist geen showstopper, maar een wat dogmatisch klinkende dialoog tussen orgel en orkest. Horizont en Vioolconcert werden live geregistreerd op een concert in het Weense Konzerthaus op 8 mei 1990, het zijn degelijke radioregistraties mét publieksparticipatie. Het orgelconcert werd vastgelegd op 19 oktober 1983, de dag voor de Europese première, eveneens in het Konzerthaus. Aan de opname hoor je niet af dat deze zaal het grootste concertorgel van Europa herbergt, het instrument klinkt erg ver weg (de afstand is niet groter dan in het Concertgebouw) en van integratie in de orkestklank is dan ook geen sprake.