Cyrillus Kreek - The Suspended Harp of Babel

Kreek: Psalm 104, 121, 135, 136, 137, 141 - Volksliedbewerkingen

Marco Ambrosini & Angela Ambrosini (nyckelharpa), Anna Liisa Eller (kannel)
Vox Clamantis o.l.v. Jaan-Eik Tulve
ECM 2620 • 70' •
Opname: april 2018, Transfiguration Church, Tallinn (Estland)

Het label ECM heeft een fijne neus voor repertoire dat de oren op scherp zet, het liefst door prikkelende en op het eerste gehoor onverenigbare klanken te combineren. Een sprekend voorbeeld is Officium, de samenwerking tussen jazzsaxofonist Jan Garbarek en het Hilliard Ensemble in muziek uit de renaissance, een cd waarvan meer dan anderhalf miljoen exemplaren werden verkocht. Op de hier te bespreken uitgave wordt een intrigerend klankportret geschilderd van Cyrillus Kreek (1889-1962), de man die de volksmuziek van zijn geboorteland Estland in kaart heeft gebracht. Net als Bartók trok hij erop uit met zijn bandrecorder, en legde de resultaten op papier vast voor het nageslacht. Bartok liet zich door zijn vondsten inspireren tot nieuwe muzikale inzichten - Kreek voorzag de melodieën van romantiserende harmonisaties à la Rachmaninov, resulterend in een verzadigde koorklank met als opvallend kenmerk de gonzende lage bassen. Het belangrijkste opus van Kreek, Taaveti Laulud (Psalmen Davids), vormt met een selectie van zes psalmen de ruggengraat van deze uitgave. Daartussen zijn volksliedbewerkingen geplaatst, die worden ingeluid en begeleid door een improviserend trio van twee nyckelharpa's (een viool met toetsen) en een kannel (een Estse vorm van de citer). De psalmen van Kreek zijn juweeltjes van koorzang, en ze zijn al vaker opgenomen, onder andere door Daniel Reuss (gecombineerd met Mendelssohn, Ondine ODE 12012), en Paul Hilliard (Baltic Voices I, Harmonia Mundi HMX2908793). Liefhebbers van pure koorklanken worden hier verwend, hoewel niet iedereen blij zal zijn met de geïmproviseerde tussenspelen, vooral ook omdat de tracking zang en spel niet van elkaar gescheiden houdt. De opnamekwaliteit hoort zoals altijd bij ECM in het topsegment, de toelichting is van niemand minder dan Paul Griffiths, in diens bekende, enigszins zweverige, maar altijd zeer lezenswaardige schrijfstijl. Wie de hybride experimenten van ECM met belangstelling volgt zal hier zeker niet worden teleurgesteld.