CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, april 2017

 

Kollontay: Afscheidstestament (Partita-zaveshchaniye) op. 30

Bach: Partita nr. 2 in d, BWV 1004

Elena Denisova (viool)

Et'cetera KTC 1236 • 65' •

Opname: 1999, 2000

   

Van de componist Mikhail Kollontaj (zo staat hij op het hoesje) had ik nog nooit gehoord, maar gelukkig is er de online versie van de New Grove, en jawel hoor, daarin wordt hij vermeld als Mikhail Georgiyevich Kollontay. Hij is geboren in 1952 en richtte in 1981 voor het eerst de aandacht op zich door het winnen van de Sjostakovitsj Prijs voor zijn altvioolconcert, geschreven voor Juri Bashmet. Hij is tevens actief als concertpianist (de complete pianowerken van Balakirev en Moesorgski werden door hem opgenomen) en maakte een kritische editie van de pianowerken van Glinka. Kollontay laat zich graag inspireren door teksten, ook in zijn instrumentale muziek, en met name de Bijbel en de Russisch-Orthodoxe liturgie spelen daarbij een belangrijke rol. Het hier opgenomen werk voor vioolsolo is daarvan een karakteristiek voorbeeld. De volledige titel luidt “Partita-zaveshchaniye” (Afscheids Testament), waarbij de elf delen titels dragen als “Zonsondergang” (deel 1) en “Ik zie de kust” (deel 11) met daartussen titels geïnspireerd op de zeven kruiswoorden, waarbij slechts één deel, “Het uur van de dood”, daadwerkelijk de tekst illustreert, de rest blijft volkomen abstract. Het is moeilijke muziek voor de luisteraar (één keer luisteren is beslist onvoldoende) en hondsmoeilijke muziek voor de vertolker. Maar net als bij zijn oudere collegae Goebaidulina en Oestvolskaja wordt je geduld beloond. Violiste Elena Denisova levert een geduchte prestatie en het is dan ook even schrikken wanneer na slechts luttele seconden de Partita in d van de grote Johann Sebastian wordt ingezet. Niet alleen de muzikale talen staan mijlenver uit elkaar, ook de uitvoeringspraktijk, zeer authentiek aandoend voor Kollontay, is volkomen uit de tijd bij Bach. Jammer, dan had ik liever Kollontay's “Tien Caprices over de verwoesting van de Tempel” opus 34a, ook voor vioolsolo, als opvuller gehad.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links