© Siebe Riedstra, mei 2017

Knowles: Gitaarconcert 'Visiones de Andalucia' - Poco Rondo voor gitaar solo - Eight Songs from Poetry Serenade - A Fond Farewell voor gitaar en orkest

Craig Ogden (gitaar), James Gilchrist (tenor), Orchestra of Opera North o.l.v. Davis Angus

Rubicon Classics RCD 1002 • 60' •

Opname: 20 juli 2015, Howard Assembly Room, Leeds ; 4 nov. 2016, Eton Priory, Eton (VK)

Het klapkartonnetje waarin deze cd verpakt zit bevat geen boekje. Alle informatie plus de gezongen teksten moet dus op de vijf beschikbare vierkantjes. Toch is een ervan bijna leeg gebleven, en daar had nu juist wat informatie kunnen staan over de componist. Brian Knowles (Belfast, 1946) studeerde compositie aan de Royal Academy of Music. Hij werkte aanvankelijk in folkgroups en in de popgroep Saffron, waarna hij music director werd voor de popzanger Roger Whittacre, voor wie hij ook songs schreef (waaronder A Fond Farewell). Na zijn jaren on the road vestigde hij zich als composer in residence aan The Royal School, Haslemere.

Uit het bovenstaande wordt duidelijk dat de componist Knowles wortels heeft in de lichte muziek. Uit de begeleidende tekst die hij zelf levert bij deze cd kan men opmaken dat dit een project is dat hij zelf heeft geïnitieerd en waarschijnlijk ook gefinanciëerd. Hoewel hij zijn gitaarconcert schreef voor zijn zoon heeft hij kans gezien topgitarist Craig Ogden voor deze opname te strikken. Speciaal voor Ogden schreef hij de gitaarsolo Poco Rondo en maakte hij bewerkingen van de originele pianobegeleidingen van acht liederen uit zijn Poetry Serenade, een compendium van vijftig liederen op de beste gedichten die in de Engelse taal verschenen zijn.

Hoewel Knowles in een interview zegt dat het concert van Rodrigo hem niet beïnvloed heeft in het schrijven van zijn Visiones de Andalucia zal de luisteraar die het Concerto de Aranjuez kent zich niet laten foppen. Dat neemt niet weg dat het een aangenaam luistermoment oplevert, net als de liederen voor tenor en gitaar, die ik zou willen karakteriseren als sophisticated popsongs. James Gilchrist was een paar jaar geleden nog een wereldberoemde tenor, en het is triestig om te moeten constateren dat zijn stem zijn oude glans heeft verloren. Maar hij is een muzikale rakker die zich niet laat kennen, en weet van de nood een deugd te maken. Ieder woord is te verstaan, het idioom wordt perfect begrepen, en de voordracht is exemplarisch - intelligent gebruik van de kopstem maskeert de slijt in de hoogte.

Het orkest van Opera North heeft geen hoofdrol, maar begeleidt sfeervol onder een oude bekende, David Angus, verantwoordelijk voor menige operaproductie bij Opera North. Het opnameteam bestaat zo te zien uit oude kennissen van Knowles, Chris Hazell produceerde en Mike Hatch van Floating Earth zorgde voor de techniek. Lekker luisteren zonder pretenties.