CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, mei 2019

Khrennikov: Vioolconcert nr. 1, op. 14 Vioolconcert nr. 2, op. 23 Pianoconcert nr. 2, op. 21 Pianoconcert nr. 3, op. 28

Vadim Repin (viool, op. 14), Maxim Vengerov (viool, op. 23), Evgeny Kissin (piano, op. 21), Tikhon Khrennikov (piano, op. 28), Tchaikovsky Symphony Orchestra of Moscow Radio o.l.v. Vladimir Fedoseyev
Brilliant Classics 9448 • 71' •
Live-opname: 1988

 

De reputatie van Tikhon Khrennikov (1913-2007) berust niet op zijn kwaliteiten als componist, maar op de rol die hij speelde in het muziekleven van de Sovjet-Unie. Van 1948 tot 1991 was hij Secretaris van de Unie van Sovjet Componisten. Benoemd voor het leven door Stalin en in politieke zin gestuurd door Andrei Zhdanov, de gedoodverfde opvolger van Stalin die te vroeg overleed om die belofte waar te maken. Ongelofelijk dat hij het in zijn positie van secretaris bijna een halve eeuw uithield. Was hij zo sluw of stelde zijn positie niet zoveel voor? De meningen over Tikhon Khrennikov zijn scherp verdeeld. Het heeft zijn reputatie als componist hoe dan ook geen goed gedaan.

Het boekje bij deze cd zwijgt er in alle talen over, maar ergens in 1988 werd in Moskou feest gevierd rond de componist Khrennikov (zijn vijfenzeventigste verjaardag vierde hij op 10 juni). Aanstormende talenten als de zeventienjarige Vadim Repin, de veertienjarige Maxim Vengerov en de zeventienjarige Evgeny Kissin traden samen met de componist aan in een concert met twee pianoconcerten en twee vioolconcerten, gedirigeerd door Vladimir Fedoseyev. Zoiets zegt iets over de status van Khrennikov als grand old man van het componeren in de goede oude Sovjet-Unie. Drie jaar later versplinterde de unie en veroverden de jonge virtuozen de rest van de wereld. Khrennikov leefde nog lang genoeg om zijn rol in de voorgaande halve eeuw aangenaam in te kleuren. De waarheid zal ongetwijfeld ooit boven water komen, maar zijn muziek moet het hoe dan ook zelf redden.

Wie zich Khrennikov voorstelt als een componist van goedkope deuntjes heeft het goed mis. Zijn componeren klinkt als een amalgaam van de collega's die hij bekritiseerde, en stelen kan hij als een ekster. Maar er is één verschil. De muziek van Khrennikov epateert, ze stelt forse eisen aan de solist, ze is uitstekend geschreven en lokt applaus uit (luister maar naar het Derde Pianoconcert waarin de componist zich laat horen als een pianovirtuoos par excellence).

Ze is effectief, maar ze beklijft niet. Toch is ze in de loop der jaren uitgevoerd door musici waarvan je dat niet direct zou verwachten. Mstislav Rostropovitsj speelde zijn celloconcert in de legendarische Carnegie Hall Marathon, en Maxim Sjostakovitsj schrok er evenmin van terug om zijn werk te dirigeren.

Al met al een uitgave die vragen oproept zowel als beantwoordt, zodat we wat betreft het klinkend resultaat eindelijk zelf een oordeel kunnen vellen. Samenvattend: een waardevol document humain, en de opnamekwaliteit is prima in orde.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links