© Siebe Riedstra, december 2021

Jongen: Toccata op. 104 Deux pieces op. 53 Petit prélude Quatre pièces op. 37 Sonata Eroïca op. 94

Bach/Jongen: Air uit orkestsuite nr. 3 BWV1068

Cindy Castillo (orgel)
Musique en Wallonie MEW 2001 • 69' •
Opname: dec. 2020, Palais des Beaux-Arts, Brussel

Eind december 2020 nam de Belgische organiste Cindy Castillo in het Paleis voor Schone Kunsten (Bozar) in Brussel een cd op met orgelwerken van Joseph Jongen. De baby sliep in de opname cabine en haar echtgenoot assisteerde bij het omslaan. Op YouTube is daarbij de opname van het grootste werk, de Sonata Eroïca, op video vastgelegd. Een paar weken later, op 18 januari 2021, brak brand uit in Bozar, en liep het orgel enorme waterschade op.

Joseph Jongen schreef zijn Sonata Eroïca in 1930, ter gelegenheid van de ingebruikname van het gloednieuwe Joseph Stevens orgel in Bozar, dat hij bij die gelegenheid zelf bespeelde. Zoals wel vaker bij orgels in concertzalen, viel het instrument ten prooi aan verwaarlozing, en was het na dertig jaar al volkomen onbespeelbaar. Na eindeloos getouwtrek kwam een restauratie tot stand, en werd het instrument in september 2017 opnieuw in gebruik genomen. De organisten Olivier Latry, Bernard Foccroulle, Benoît Menier en Cindy Castillo waren bij de feestelijkheden betrokken.

Joseph Jongen heeft als componist in de allereerste plaats faam verworven met zijn indrukwekkende Symphonie Concertante voor orgel en orkest. Een werk dat zich in een gezonde discografische belangstelling mag verheugen en dat bij menige ingebruikname met name van orgels in concertzalen op de lessenaars wordt gezet. Op recitals en aanverwante cd's komt men zo nu en dan de Sonata Eroïca tegen, maar de rest van zijn orgelwerken leiden een bestaan in de schaduw. Het toeval wil dat de toelichting bij deze cd werd geschreven door John Scott Whiteley, een organist die zelf een opname verzorgde van de complete orgelwerken voor het label Priory. Cindy Castillo is een organiste die zich blijkens haar cv vooral bezig houdt met nieuwe muziek en de combinatie van orgel met andere kunstdisciplines. Ze is titularis van de Nationale Basiliek van het Heilig Hart te Koekelberg, Brussel.

Joseph Jongen (1873-1953), geboren in Luik, is zonder twijfel de belangrijkste componist die België in de eerste helft van de twintigste eeuw heeft voortgebracht. Zijn vocabulaire wortelt aanvankelijk stevig in die van zijn stadgenoot César Franck, maar allengs laten invloeden van het impressionisme en de atonaliteit hun sporen achter. Jongen liet een kolossaal oeuvre na, dat bij lange na nog niet is ontgonnen. Gezien het repertoire en de geschiedenis van het betrokken orgel is dit dus een cd om te koesteren. Dat blijkt ook uit de liefdevolle zorg die aan presentatie en toelichting is besteed.

De opname biedt uiteraard niet de ruime akoestiek van een kerk, maar daar staat een rustgevende doorzichtigheid tegenover. Cindy Castillo is een bevlogen virtuoze, die deze werken in technisch opzicht het volle pond geeft. Iets meer romantische elasticiteit had echter geen kwaad gekund, met name in het sfeervolle Prière, het derde deel van opus 37. De cd verschijnt als boekje, met kleurenfoto's, in een hardkartonnen kaft waarin de cd zit geklemd. Een schitterend kleinood dat iedere orgelliefhebber aan zijn verzameling zal willen toevoegen.