CD-recensie
© Siebe Riedstra, maart 2023 |
Joseph Haydn vierde in het laatste decennium van de achttiende eeuw grote triomfen in Londen. Daar maakte hij kennis met de oratoria van Handel, en kreeg hij een libretto aangeboden dat oorspronkelijk bedoeld was voor zijn beroemde voorganger: De Schepping van de Wereld, The Creation. Samen met zijn goede vriend, de Nederlandse diplomaat Baron Gottfried van Swieten, werkte hij het plan uit voor een oratorium op zowel Duitse als Engelse tekst. In 1799 (drie jaar voor de geboorte van Charles Darwin) ging het werk in Wenen in première, en de bereden politie moest eraan te pas komen om de belangstelling in goede banen te leiden. Die Schöpfung is zowel in het Duits als in het Engels, net als The Messiah van Handel, nooit meer van het repertoire verdwenen. Er verschijnen dan ook met grote regelmaat nieuwe opnamen. Een jaar na de interpretatie van de Italiaan Giovanni Antonini (hier besproken door Aart van der Wal) presenteert de Duitse dirigent Hans-Christoph Rademann (1965) met zijn Gaechinger Cantorey een eveneens historisch geïnformeerde opname. De Gaechinger Cantorey is een gemengd koor dat in 1954 werd opgericht door Helmuth Rilling (1933), die in 2013 na ruim een halve eeuw (!) werd opgevolgd door Rademann. In tegenstelling tot Antonini, die het in opvallende details zoekt, presenteert Rademann een interpretatie die rust uitstraalt en uitblinkt in een voorbeeldige verstaanbaarheid van de drie solisten. De omvang van het koor staat met vier maal negen zangers garant voor een ideale balans met het orkest. Een plezier om naar te luisteren. index |
|