© Siebe Riedstra, mei 2013

Haydn: Symfonie nr. 6 in D (le Matin) - nr. 7 in C (Le Midi) - nr. 8 in G (Le Soir)

Freiburger Barokorchester o.l.v., Petra Müllejans

Harmonia Mundi HMC 901767 • 78' •

Opname: oktober 2001, Teldec-Studio, Berlijn

De nummering van de vroege symfonieën van Joseph Haydn is een zooitje, want vòòr de drie op deze cd schreef hij er in ieder geval veertien voor zijn eerste werkgever, graaf Morzin. Toen graaf Morzin in geldelijke problemen geraakte trad Haydn in dienst van Graaf Esterházy, in mei 1761 – hij zou er blijven tot 1790. De eerste werken die hij voor hem schreef waren op suggestie van de graaf gebaseerd op de drie dagdelen morgen, middag en avond. Het zijn beslist geen programmatische stukken, ondanks de titel zonsopgang voor het openingsdeel van de morgen en de ‘tempesta’ (onweer) als afsluiting van de avond. Ze vormen veeleer een hybride van symfonie, concerto grosso, divertimento, suite, concertante, suite en begeleid recitatief.

Haydn haalde bij zijn aantreden als kapelmeester flink de bezem door het hoforkest en schreef in alle delen belangrijke solo’s voor zijn musici, waarvan de meest opvallende de contrabassoli zijn in de trio’s van de menuetten. Een ander opvallend moment is het recitativo- adagio van Le Midi, waarin de viool een ‘recitatief zonder woorden’ speelt. Het Freiburger Barokorchester heeft alles in huis om van deze virtuoze werken een perfecte uitvoering te geven, en dat doen ze ook. En dan niet met een dirigent, maar onder leiding van concertmeester Petra Mullejans, en eerlijk gezegd denk ik dat het daaraan ligt dat de uitvoering wat bleekjes oogt. Vergelijking met de opname die Nicholas McGegan met The English Concert maakte voor DG toont aan dat er met meer karakter gemusiceerd kan worden. Welke opname u ook kiest, laat u zich niet weerhouden om van dit hoogtepunt in het oeuvre van de jonge Haydn kennis te nemen.