© Siebe Riedstra, januari 2015

Harbison: Strijktrio- Four songs of solitude - Songs America loves to sing

Camerata Pacifica

Harmonia Mundi 907619 70'

Opname: januari en mei 2014, Recital Hall, SUNY Purchase, New York

De Amerikaanse muziek zoals wij die kennen bestaat uit jazz, blues en pop - klassieke muziek uit de Nieuwe Wereld is daarmee verwant. Gershwin, Glass en Adams klinken Amerikaans en zijn met gemak de Atlantische Oceaan overgestoken. De Europese componisten die in de tegenovergestelde richting uitweken brachten de Amerikanen Europese muziek. Schönberg maakte school in Amerika, maar volgelingen als Sessions en Babbitt kregen in Europa geen poot aan de grond. Stravinsky paste zich aan en bleef op alle continenten succesvol. Het ligt voor de hand dat er in de Verenigde Staten een leger componisten werkzaam is dat de invloed van al die klanken heeft opgezogen. John Harbison (1938) is er zo een. Hij studeerde bij Roger Sessions, maar tegelijkertijd speelde hij in een jazzband. Voor ons is Harbison een grote onbekende, in Amerika is hij een grote naam.

Zo nu en dan waait er eens een opname onze kant op. In 1994 was dat het geval met een schitterende cd die Herbert Blomstedt maakte met 'zijn' San Francisco Symphony. Het onwaarschijnlijke repertoire bestond uit drie compositieopdrachten: de Tweede symfonie van Roger Sessions, de Tweede van Harbison en een Hoboconcert van Harbison. Het feit dat je hier niet met zulke stukken hoeft aan te komen, maar dat Louis Andriessen in Amerika 'hot' is spreekt boekdelen. In dat opzicht is Harbison te vergelijken met Nederlanders als Jurriaan Andriessen en Tristan Keuris. De Amerikaanse tak van Harmonia Mundi brengt nu een uitgave op de markt met kamermuziek van Harbison. De titels zijn een beetje scheef - Songs America loves to sing klinkt naar vocale muziek, en individuele titels als Amazing Grace en We shall overcome suggereren popmuziek.

De uitkomst is een onvervalste dwarsdoorsnee van het componeren van Harbison. Het Strijktrio uit 2013 beleeft hier zijn plaatpremière, de Four Songs of Solitude zijn vier stukken voor viool solo, in de geest van de sonates voor viool solo van Bach. Songs America loves to sing zijn instrumentale bewerkingen van liedjes die iedereen in Amerika kent. Ze nodigen niet uit tot meezingen, maar zijn 'great fun' om naar te luisteren. Een mooie introductie tot een prikkelende notenschrijver die snapt dat muziek zonder publiek geen toekomst heeft.