CD-recensie
© Siebe Riedstra, september 2022 |
Pianiste Tonya Lemoh heeft wortels in Australië en Sierra Leone en een talent voor het speuren naar verwaarloosd repertoire. Bij haar zoektochten stuitte ze op de Pianosonate van de Australische componist Raymond Hanson (niet te verwarren met de Amerikaanse componist Howard Hanson). Ze was zo onder de indruk van dit werk dat ze besloot om op zoek te gaan naar de rest van het pianistische oeuvre van deze componist. Dat bleek een hele klus, want veel werken waren niet in druk verschenen. Raymond Charles Hanson (1913-1979) was een autodidact die het desondanks bracht tot een gewaardeerde positie als docent aan het Conservatorium van Sydney. Tijdens zijn leven werden zijn pianowerken gespeeld door coryfeeën als Walter Gieseking, Rudolf Firkusny en Ignaz Friedman, maar de toelichting vermeldt helaas niet welke dat zijn. Zijn muzikale idioom wordt kort door de bocht gekenmerkt door de Britse brede akkoorden van Vaughan Williams, gecombineerd met de grillige guirlandes van de late Skrjabin, de vrije tonaliteit van de volwassen Hindemith en de jazz die door de Tweede Wereldoorlog ook naar Australië overwaaide. Improvisatie lijkt een belangrijke impuls tot zijn componeren te zijn geweest. De meest karakteristieke werken op deze dubbel-cd zijn de Pianosonate uit 1940, die pas na zijn dood in druk verscheen, de Zes Preludes uit 1941 en een boeiende reeks variaties op een Brits volksliedje, 'Tarry Trowsers' uit 1948. Dat zijn tevens de enige werken waarvan eerder opnamen zijn verschenen - voor het overige betreft deze cd discografische premières. Hoewel Hanson op YouTube ruim vertegenwoordigd is (meerdere concerten, een symfonie en een oratorium) is dit vooralsnog de enige cd-uitgave die de catalogus siert. Tonya Lemoh speelt deze veeleisende werken niet alleen perfect, zij schreef ook de heldere toelichting. Aanbevolen! index |
|