![]() CD-recensie
© Siebe Riedstra, augustus 2016
|
De Catalaan Enrique Granados (1867-1916) vierde internationaal triomfen als pianovirtuoos. Hij schreef werken voor eigen gebruik, waaronder twaalf Danzas Espanolas, vier bundels die verschenen tussen 1892 en 1900. Door het enorme succes ervan kon hij zich na 1900 uitsluitend aan het componeren wijden. In 1911 ontstond zijn belangrijkste pianocyclus, Goyescas, beelden uit tijd en leven van de schilder Goya. Hij bewerkte die tot een opera die in 1916 aan de Metropolitan Opera te New York met groot succes in première ging. Op de terugweg naar Spanje werd het schip waarop Granados en zijn echtgenote zich bevonden, de Sussex, in het Kanaal onder torpedovuur genomen door een Duitse onderzeeër. Het echtpaar Granados vond daarbij de dood. We kennen Granados vandaag alleen nog van pianorecitals, maar hij componeerde een flink aantal zarzuela's (Spaanse operettes), toneelmuziek en orkestwerken. Na de complete pianowerken uitgebracht te hebben begint het label Naxos met deze cd aan een integrale uitgave van de orkestwerken. De cd opent met een plichtmatige treurmars voor de gevallenen, maar het vervolg, een kleurrijke vierdelige orkestsuite uit 1899, gebaseerd op volksliederen uit Galicië, is een schot in de roos. Het overige repertoire bestaat uit de muziek bij het toneelstuk 'Torijos' van Fernando Periquet uit 1894, waarin het Cor Madrigal een belangrijke rol vervult. Dirigent Pablo González was van 2010-15 chef-dirigent van het Barcelona Symphony Orchestra. Aardige bijzonderheid: Jan Willem de Vriend is de vaste gastdirigent van dit orkest. Het Cor Madrigal heeft sinds enige jaren een vaste verbintenis met het orkest, en terecht. Het bestaat uit plusminus vijfentwintig zorgvuldig gekozen vocalisten. Er wordt zeer verdienstelijk gespeeld en gezongen, maar het echte belang van deze schijf berust uiteraard in het unieke repertoire, stuk voor stuk wereldpremières. index |
|