© Siebe Riedstra, april 2019

Glass: Mishima (filmmuziek)

Maki Namekawa (piano)
Orange Mountain 0128 • 44' •
Opname: 2018, Lafferentz, Linz

In 1985 componeerde Philip Glass de soundtrack voor de film Mishima: A Life in Four Chapters. Regisseur Paul Schrader filmde de vier hoofdstukken waaruit de film is opgebouwd op vier manieren, in zwart-wit, in natuurlijke kleuren, en in verschillende aangepaste kleuren. Philip Glass paste zich daarbij aan door de instrumentatie van de hoofdstukken daarop te laten aansluiten. De zwart-wit beelden worden begeleid door een strijkkwartet, de laatste dagen van Mishima door strijkorkest en slagwerk, de delen in aangepaste kleuren door een symfonieorkest. We vergeten het maar al te gemakkelijk, maar in 1985 stond Glass nog aan het begin van zijn carrière, nu is er op de televisie bij iedere documentaire en in elk nieuwsbericht waarvoor muziek nodig is muziek te horen die gecompineerd lijkt door Glass. Hoe je het ook bekijkt een formidabele prestatie. Wat Beethoven deed voor de negentiende eeuw, en Arnold Schönberg voor de twintigste, lijkt Philip Glass voor de eenentwintigste te gaan betekenen. Maki Namekawa is de echtgenote van dirigent (en pianist) Dennis Russell Davies, een man die meer voor het oeuvre van Philip Glass heeft gedaan dan wie dan ook. Samen vormen ze een pianoduo dat zich eveneens sterk maakt voor Glass. Hier speelt Namekawa de pianobewerking van de partituur voor Mishima die op haar verzoek gemaakt werd door Michael Riesman, jarenlange medewerker en muzikaal factotum van Glass. Het boekje vermeldt alleen: recorded at Lafferentz. Moeizaam rechercheren op het internet leert dat Verena Lafferentz actief is in muziekproductie in Linz, de stad waar Russel Davies jarenlang (tot 2017) chef was van het Bruckner Orchester. Ondanks de sfeervolle bewerking van Riesman mis ik de kleuren die Glass in de Original Soundtrack aanbracht. Een gevoel dat wordt versterkt door de enigszins steriele manier waarop de piano is opgenomen, een keuze die stamt uit de wereld van pop en jazz, en waarover ongetwijfeld is nagedacht. Net als over de speelduur van 44 minuten? Geen aanmerkingen op de prachtig verzorgde uitgave (Engels/Japans) en de toewijding van Maki Namekawa.