CD-recensie
© Siebe Riedstra, november 2018
|
In 2003 bracht het cello octet Conjunto Ibérico een cd uit met werk van Philip Glass, onder de titel Glass Reflections. Het initiatief kwam van de Spaanse Nederlander Elias Arizcuren, oprichter en tot 2008 de drijvende kracht achter het octet. Na zijn vertrek ging de groep verder als Cello Octet Amsterdam. Intussen besloot Glass dat het tijd werd om zijn werk in eigen beheer te distribueren, en zo verscheen Glass Reflections opnieuw op het label Orange Mountain. Het Octet heeft de banden met Glass opnieuw aangehaald met een cd die regelrecht op Orange Mountain verschijnt, en gearrangeerd is door een van Glass' medewerkers van het eerste uur, Michael Riesman. Onder de noemer Motion Picture nam hij de muziek bij twee films onder handen: The Hours uit 2002 en de stomme film Dracula uit 1931, in 1998 door Glass van een soundtrack voorzien. Riesman heeft een piano toegevoegd, bespeeld door Maki Namekawa, echtgenote van Dennis Russell Davies, de dirigent die alle werken van Glass voor grote bezettingen heeft uitgevoerd en opgenomen. Zoals altijd bij de inmiddels tachtigjarige Glass is de muziek voorspelbaar, maar van routine in de uitvoering is geen sprake. Het Octet speelt de sterren van de hemel, Namekawa en de schitterende opname doen de rest. index |
|