![]() CD-recensie
© Siebe Riedstra, september 2012
|
Glass: Dubbelconcert voor viool en cello - Tirol Concerto for Piano Tim Fain (viool), Wendy Sutter (cello), Stuttgarter Kammerorchester o.l.v. Dennis Russell Davies (piano) Orange Mountain Music 0077 • 61' • Opname: 2010, Dr. Anton Philipszaal, Den Haag (Double Concerto); november 2002, Mozartsaal, Liederhalle, Stuttgart (Tirol Concerto) Philip Glass (1937) viert dit jaar zijn vijfenzeventigste verjaardag, maar met eventuele feestelijkheden heeft deze uitgave niets te maken. Dit is eerder een weerslag van de ‘Dutch connection’ die Glass heeft overgehouden aan de dagen van zijn triomf met de opera ‘Satyagraha’ in de Amsterdamse Stadsschouwburg in 1980. Het Nederlands Danstheater verschafte Glass in 2010 een opdracht voor een balletpartituur, die de componist heel slim vertaalde in een dubbelconcert voor viool en cello, een genre waar hij al heel lang zijn zinnen op had gezet. Het resultaat is het ballet Swan Song, met in de orkestbak het Residentie Orkest, gedirigeerd door Jurjen Hempel en solisten uit het orkest. Deze cd is het directe gevolg van die dansproductie, met ingevlogen solisten bij het reeds aanwezige team van orkest en dirigent. Het Pianoconcert is van oudere datum (2000) en werd geschreven in opdracht van het Tiroler Festival ‘Klangspuren’, voor pianist-dirigent Dennis Russel Davies, een Glass-adept van het eerste uur. Exact dezelfde opname van het Pianoconcert werd overigens al eerder uitgebracht, eveneens op het eigen label van de componist. Philip Glass denkt in drieklanken, en symfonische gebaren zijn aan hem dan ook niet besteed. Dat hindert hem in het geheel niet om een catalogus van beethoveniaanse proporties aan te leggen met tien symfonieën en dit ‘Concerto Project’. Beethoven zou er waarschijnlijk een koliek van hebben opgelopen, maar de fans van de meester kunnen natuurlijk niet wachten op deze Glasspremière. index |