© Siebe Riedstra, september 2019

(Grigory) Frid: The Diary of Anne Frank

Eva Ben-Zvi (sopraan), Bolsjoj Theatre Orchestra o.l.v. Andrey Chistiakov
Brilliant Classics 9296 • 60' •
Opname: november 1991, Mosfilm Studios, Moskou

Een recente kennismaking met het Dubbelconcert voor altviool, piano en strijkorkest van de Russische componist Grigory Frid (1915-2012) maakte diepe indruk, al kwam dat ook door het doorleefde spel van Isabelle van Keulen. Enig speurwerk bracht aan het licht dat het Nederlands Kamerorkest tijdens de Dodenherdenking van 2018 een uitvoering verzorgde van de opera Het Dagboek van Anne Frank, een compositie uit 1968, die de afgelopen jaren internationaal steeds meer in de belangstelling is komen te staan. Niet alleen door het onderwerp, maar ook door het intieme karakter van het werk, met slechts één soliste en een klein orkest. Een goede reden voor het label Brilliant om een oude opname van het werk, die verscheen op het label Chant du Monde, in licentie te nemen.

Grigory Frid werd geboren in (toen nog) Petrograd en studeerde in Moskou bij Vissarion Sjebalin. Frid heeft zich in Moskou sterk gemaakt als organisator van concerten voor jonge componisten en als docent. Hij was ook actief als beeldend kunstenaar en schrijver van memoires. In zijn muziek zien we een verwantschap met Sjostakovitsj, een eigenschap die ze deelt met Mieczieslaw Weinberg. Net als de pas onlangs weer in de belangstelling teruggekeerde Weinberg verdient zijn muziek een breder publiek. Het libretto stamt van eigen hand, en bestaat uit twintig monologen verdeeld over vier scenes. Ondanks herkenbare invloeden van Sjostakovitsj (Lady Macbeth) en Poulenc (La Voix humaine) beschikt Frid over een onmiskenbaar eigen geluid. Het resultaat is zonder meer aangrijpend, en het toenemende succes in de afgelopen jaren is volkomen verdiend.

Uiteraard hangt het succes van een opname voor honderd procent af van de sopraan die het meisje Anne tot leven moet brengen. Bepaald geen geringe opgave, zeker wanneer het visuele element ontbreekt. Eva Ben-Zvi (1947) was ten tijde van deze opname 44 jaar, en dus nog steeds jong genoeg om de rol in vocaal opzicht waar te maken. Ze slaagt daarin uitstekend, maar er zijn twee minpuntjes waar men niet omheen kan. Uiteraard wordt hier gezongen in het Russisch, en dus is er voor onze oren geen enkel emotioneel houvast. Bovendien beschikt Ben-Zvi over een zeer snel vibrato, dat op den duur gaat hinderen, zeker wanneer ze een uur lang onafgebroken aan het woord is.

De plussen en minnen optellend luidt de conclusie dat we hier met een indrukwekkend stuk muziektheater kunnen kennismaken. Bovendien is het orkestrale aandeel tot in de puntjes verzorgd, evenals de opname. Laat u niet afschrikken door de locatie Mosfilm, van de zwembad akoestiek die menige opname uit die studio ontsiert is hier geen sprake. De cd levert geen libretto, en dat is jammer, maar de website van Brilliant biedt uitkomst. De Engelse vertaling is daar als download beschikbaar en op twee A-viertjes te printen. Laat u de kans niet ontgaan om een ontroerend muziektheatraal werk met een schrijnend thema te leren kennen.