© Siebe Riedstra, december 2014

Ferenc Farkas - Orchestral Music Vol. 2 - Music for String Orchestra

Farkas: Choreae Hungaricae, deel 2 & 3 - Aria e Rondo all'ungarese, 2 violen en strijkers - Musica Pentatonica - Andras Jelky, Suite voor piano en strijkers - Concertino voor trompet - Finnish Popular Dances - Partita all'ungaresca

Gyula Stuller & János Rolla (viool), László Tóth (trompet), Franz Liszt Chamber Orchestra o.l.v. János Rolla (concertmeester)

Toccata Classics TOCC 0184 73'

Opname: september 2013, Istituto Italiano di Cultura, Boedapest

Bartók (1881) en Kodaly (1882) zijn voor het Hongaarse componeren in de twintigste eeuw gezichtsbepalend, en niet meer van de concertpodia weg te denken. Ze zijn op diezelfde podia opgevolgd door Ligeti (1923) en Kurtág (1926), leerlingen van Ferenc Farkas (1905-2000). Dat maakt nieuwsgierig naar Farkas als missing link tussen deze beide generaties. Die nieuwsgierigheid wordt beloond door het Britse label Toccata, waar inmiddels drie cd's met zijn werken zijn verschenen. Toccata is niet alleen een cd-label, de afdeling Toccata Press is een uitgeverij met een prikkelende catalogus. De drie Farkas cd's krijgen daar binnenkort gezelschap van een vertaling van zijn memoires.

Farkas studeerde tussen 1929 en 1931 in Rome bij Ottorino Respighi, en dat is op deze cd goed te horen. Respighi's Antiche danze e arie per liuto hebben hun sporen nagelaten in talloze partituren waarin Farkas zich verdiept in soortgelijk Hongaars erfgoed. De speurtochten die Bartók en Kodály ondernamen om de volksmuziek van de Balkan in kaart te brengen hebben uiteraard ook effect gehad op de volgende generatie, getuige de Musica Pentatonica . Het Concertino voor trompet en strijkers uit 1984 heeft snel zijn weg gevonden naar trompettisten die zitten te springen om nieuw en aansprekend repertoire. Hier lijkt de tachtigjarige componist zich te willen manifesteren als de enige echte Farkas, de bovengenoemde missing link . Zeven van zulke concertino's componeerde hij - ik ben nieuwsgierig naar de andere zes.

Degelijke uitvoeringen door het strijkorkest en een uitstekend geblazen trompetpartij worden hier gepresenteerd in een heldere opname. Toccata maakt werk van zijn annotaties, met heldere verwijzingen naar de tracknummering in een uitsluitend Engelstalig boekje van elf pagina's. Het is in zijn geheel binnen te halen via bovenvermelde weblink.