![]() CD-recensie
© Siebe Riedstra, oktober 2017
|
Joannes Adamus Josephus Faber leefde van ca. 1692 (Augsburg) tot 1759 (Antwerpen) en is daarmee een tijdgenoot van Johann Sebastian Bach. Vlad Weverbergh (1977) is een nieuwsgierige klarinettist die opereert vanuit Antwerpen. In 1992 verscheen het boek 'The Baroque Clarinet' van Albert R. Rice bij de Oxford University Press. Daarin wordt uitgebreid ingegaan op de verrassende verschijning van de klarinet in een mis van Faber, nauwelijks twintig jaar nadat de klarinet was 'uitgevonden'. Het manuscript van die mis bevindt zich in Antwerpen, voor Weverbergh een thuiswedstrijd. Een uitdaging die resulteerde in de eerste opname van deze merkwaardige partituur. Want musicologen vragen zich verwonderd af hoe deze onwaarschijnlijke combinatie kon ontstaan in Antwerpen, bedacht door een klarinetspelende componist die slechts twee missen en één motet naliet. Faber schiep geen meesterwerk, maar wel een intrigerende partituur die vraagt om opheldering, en dus om een opname. Vlad Weverbergh verdient een levensgroot compliment voor zijn inspanningen om dat te realiseren. Het resultaat klinkt als een klok. Om de cd tot een respectabele lengte op te rekken krijgen we een hoboconcert van Vivaldi cadeau. Een aardig gebaar, maar waarom niet dat extra stukje gelopen dat ons brengt naar die andere Vivaldi, de componist die de klarinet (chalumeaux) introduceerde in zijn oratorium Juditha Triumphans? Voor wie nieuwsgierig is: de aria 'Veni, veni me sequere ?da' behoort tot het allerschoonste uit Vivaldi's oeuvre. Maar gezien Weverberghs virtuositeit, gepaard aan een levendige nieuwsgierigheid mogen we hopen dat ook die kant van de piepjonge klarinet al even boeiend aan de orde zal komen. index |
|