© Siebe Riedstra, mei 2023

Elfman: Vioolconcert (Eleven Eleven)

Hailstork: Pianoconcert nr. 1

Sandy Cameron (viool), Stewart Goodyear (piano), Buffalo Philharmonic Orchestra o.l.v. JoAnn Falletta
Naxos 8.559925 • 65' •
Live-opname: okt. 2019 (Elfman), febr. 2022 (Hailstork), Kleinhans Music Hall. Buffalo (V.S.)

Naxos brengt in de serie American Classics deze titel uit met twee soloconcerten van twee componisten die ieder op zijn eigen terrein een reputatie hebben verworven. Ze worden onder één noemer gebracht door het uitvoerende orkest en zijn dirigent: JoAnn Falletta, al bijna een kwart eeuw chef-dirigent van het Buffalo Philharmonic Orchestra. Ze heeft in de loop der jaren een respectabel aantal opnamen met dit orkest uitgebracht voor Naxos, die steeds weer opvallen door de onberispelijke voorbereiding die er aan voorafgaat. Dat blijkt ook zonneklaar uit deze twee werken, die live werden opgenomen in de schitterende Kleinhans Music Hall in Buffalo, ontworpen door het fameuze Fins-Amerikaanse vader-en-zoon architectenduo Eliel en Eero Saarinen. Overigens was Falletta in 2019 te gast in de ZaterdagMatinee, waar ze met het Radio Filharmonisch Orkest, het Groot Omroepkoor en het Nationaal Jeugdkoor diepe indruk maakte met de première van grote werken van Louis Andriessen (Agamemnon) en Unsuk Chin (Le chant des enfants des étoiles).

Op deze cd zijn twee ongelijke soloconcerten (piano tegenover viool) van twee ongelijke componisten samengebracht, waarschijnlijk uit praktische overwegingen. Adolphus Hailstork (1941) is een Afro-Amerikaanse componist waaraan Falletta al eerder aandacht besteedde. Op Naxos verschenen haar uitvoeringen van diens eerste drie symfonieën (hij componeerde er tot nu toe vijf). Danny Elfman (1953) is een componist die wereldfaam heeft verworven met zijn scores voor films als Edward Scissorhands en Batman.

In de muziek van Hailstork is over het algemeen zijn afkomst te traceren door invloeden uit jazz, blues en gospel. Heel duidelijk is dat te horen in zijn Eerste symfonie uit 1987. In het hier gepresenteerde pianoconcert uit 1992 zijn invloeden van de grote componerende pianisten Prokofjev en Rachmaninov evident.

Elfman heeft als zestigplusser besloten dat het tijd werd voor symfonische werken voor de concertzaal, en een van de eerste resultaten is zijn vioolconcert. Hij werd geïnspireerd tot dit werk toen hij kennismaakte met violiste Sandy Cameron. Cameron, geboren in 1986, maakte haar debuut als klein meisje in Eindhoven, verhuisde naar de Verenigde Staten en werd door Elfman opgemerkt toen ze optrad bij het Canadese Cirque du Soleil. Wie haar verrichtingen op YouTube bekijkt zal aangenaam verrast zijn door haar energieke podiumverschijning en haar intense muzikaliteit. Elfman schreef voor haar een groot vierdelig concert van Brahmsiaanse afmetingen (ruim 40 minuten). Hij gaf het de naam Eleven, eleven, verwijzend naar de 11 in zijn eigen naam. Bovendien heeft het werk exact 1111 maten.

Enige verbazing wordt gewekt door het feit dat Sandy Cameron in 2018 ook al een opname uitbracht van dit concert, voor het label Sony, met het Royal Scottish National Orchestra onder dirigent John Mauceri; het aanvullende repertoire was toen het pianokwartet van Elfman. Vergelijking van de beide uitvoeringen toont aan dat ze elkaar in niets ontwijken, maar dat de live omstandigheden in Buffalo toch nog een extra portie spankracht hebben toegevoegd. Elfman heeft kans gezien om een volwaardige symfonische partituur te scheppen, en toch nog de ronkende strijkers uit de gotische momenten in zijn Batman films een rol te laten spelen, getuige het derde deel, Fantasma.

Zowel pianist Stewart Goodyear als violiste Sandy Cameron laten horen dat ze deze muziek in hun hart gesloten hebben. Cameron kan bovendien profiteren van het feit dat ze dit vioolconcert in de tussenliggende jaren na haar eerste opname vele malen heeft kunnen spelen en presenteert zich hier als een fenomenaal vioolvirtuoos. Een waardevolle aanvulling van de onvolprezen serie American Classics en JoAnn Falletta die zich met de musici in Buffalo onvermoeibaar blijft inzetten voor onbekend, nieuw en verfrissend repertoire.