CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, september 2018

 

Dvorák: Vioolconcert in a, op. 53

Suk: Fantasie in g, op. 24 – Liebeslied op. 7 nr. 1 (arr. Stephan Koncz)

Eldbjørg Hemsing (viool), Antwerp Symphony Orchestra o.l.v. Alan Buribayev
BIS-2246 • 63' • (sacd)
Opname: september 2016, deSingel, Antwerpen

 

De Noorse violiste Eldbjørg Hemsing is hartelijk omhelsd door het label BIS, dat binnen een jaar twee cd's uitbrengt. In maart van dit jaar besprak Aart van der Wal een uitgave met het vioolconcert van de Noorse componist Hjalmar Borgström, gekoppeld aan het eerste vioolconcert van Sjostakovitsj. Een half jaar later mogen we luisteren naaar het vioolconcert van Dvorak, in combinatie met werken van diens schoonzoon, Josef Suk. De directe interesse gaat uiteraard uit naar de Fantasie in g van Suk. Of Suk er verstandig aandeed om zijn werk de titel Fantasie mee te geven, valt te betwijfelen. Het heeft er alle schijn van dat violisten en programmeurs om die reden over het werk heen te kijken. Dat is jammer, want met een tijdsduur van 23 minuten heeft het een volwaardige concertlengte. De kleinzoon van de componist, de violist Josef Suk (1929-2011) was lange tijd de enige die dit schitterende werk in leven wist te houden. Eldbjørg Hemsing zal door deze opname wellicht uitgenodigd worden om het werk op het concertpodium te presenteren, en alleen al om die reden verdient ze voor deze cd een groot compliment.

Er is ook nog een schitterende toegift in de vorm van een arrangement van het prachtige Liebeslied, de bekendste compositie van Suk. Het is het eerste deel van de Zes Stukken voor piano solo, opus 7 (onlangs uitgebracht op het label Hyperion door Jonathan Plowright). Hemsings interpretatie van het vioolconcert van Dvorák lijkt daarmee veroordeeld tot de tweede plaats, en dat is ook zo. Talloze virtuozen, bovengenoemde Josef Suk en David Oistrakh voorop, hebben onuitwisbare sporen in de catalogus nagelaten. Hemsing levert een uitstekende prestatie, die ingekleurd wordt door een geheel eigen geluid, waarin veel ruimte wordt gelaten voor een sensueel vibrato – afgekeken van Anne Sophie Mutter? Een groot contrast met de nobele toon van Josef Suk of de vulkanische energie van David Oistrakh. Maar de tijd staat niet stil, en Eldbjørg Hemsing is jong. Geef haar – en de Fantasie van Josef Suk – een kans. Ze zijn het meer dan waard.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links