CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, oktober 2013

 

Dvorák: Pianoconcert in g, op.33

Schumann: Pianoconcert in a, op. 54

Francesco Piemontesi (piano), BBC Symphony Orchestra o.l.v. Jiri Belohlávek

Naïve V 5327 • 70’ •

Opname: 1 december 2012, Barbican Centre, Londen (live, Schumann) en november 2012, Studio 1, BBC Maida Vale Studios, Londen (Dvorák)

www.youtube.com

   

De Zwitserse pianist Francesco Piemontesi (1983) mag niet mopperen. Voor zijn concertdebuut op cd wordt hij bijgestaan door het orkest van de BBC in Londen, met chef Belohlávek aan het roer. Bovendien is de BBC mede verantwoordelijk voor deze uitgave, in het kader van het initiatief New Generations Artists. Een nieuwe generatie solisten krijgt de kans om zich te presenteren met concerten en cd opnamen, live of in de studio. Het Pianoconcert van Schumann is op 1 december 2012 live opgenomen, maar van de aanwezigheid van publiek is weinig te merken – het applaus is niet meegesneden, de live-experience wordt pas duidelijk in de pauze tussen de eerste twee delen – die werd bewust niet opgeschoond. Voor het overige is dit een uitvoering die vooral opvalt door de subtiele orkestbehandeling van Belohlávek. Daarmee wil ik niets ten nadele zeggen van pianist Piemontesi. De kolossale hoeveelheid schitterende opnamen van Schumanns concert die de catalogus sieren maken het er voor een nieuwkomer gewoon niet gemakkelijker op.

Maar Piemontesi is niet voor één gat te vangen, en dus koos hij voor zijn debuut-cd een tweede concert dat wat minder voor de hand ligt, dat van Antonín Dvorák . Diens pianoconcert is het lelijke eendje in de catalogus van de Boheemse meester. Dvorák schreef het in 1876, maar herschreef het in de komende jaren, en in 1883 werd het in druk uitgegegeven. Het voldeed echter niet aan de verwachtingen van negentiende-eeuwse pianovirtuozen. Vilém Kurtz, landgenoot van Dvorák en succesvol pianist, zorgde voor een opgepimpte solopartij, en zo heeft de concertbezoeker het bijna een eeuw lang te horen gekregen. In onze tijd, waarin respect voor het origineel belangrijker is dan klatergoud, is er weer ruimte voor de originele gedachten van Dvorák. In een promotievideo op YouTube laat Piemontesi heel overtuigend horen dat Dvorák zich in zijn concert heeft laten inspireren door Beethoven, met name diens vierde pianoconcert. De opnamen vonden plaats in de studio van de BBC in Maida Vale. Piemontesi levert een uitstekende prestatie, beter dan de overschatte registratie door Svjatoslav Richter en Carlos Kleiber voor EMI, en de opname is dik in orde.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links