CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, september 2011

 

 

The Secrets of Dvorák's Cello Concerto

Dvorák: Celloconcert op. 104 –
Lasst mich allein op. 82 nr. 1 –
Zigeunermelodien op. 55 nr. 1-7

Foster: Twee liederen: Jeanie with the light brown hair – Wilt thou be gone, love?

Jan Vogel (cello), Angelika Kirchschlager (sopraan), Helmut Deutsch (piano), New York Philharmonic o.l.v. David Robertson

Sony Classical 82876737162 • 68' •


Al meer dan honderd jaar is het Celloconcert van Dvorák het populairste werk in zijn genre, en al in 1937 verscheen er een opname met cellolegende Pablo Casals. Inmiddels zijn we een paar honderd opnames verder en je moet dus alles uit de kast halen om te scoren. De titel van deze nieuwkomer is The secrets of Dvorák’s Cello Concerto. In een dubbel-interview tussen Jan Vogler, de solist van deze opname, en Michael Beckerman, auteur van het boek New Worlds of Dvorák wordt een poging ondernomen om deze secrets te ontrafelen. Dvorák begon zijn concert in de tijd dat hij conservatoriumdirecteur was in New York en in zijn boek wijst de auteur op de indruk die de locale Amerikaanse muziek op hem maakte, én op het feit dat de componist tweemaal zijn lied ‘Lasst mich allein’ citeert, de eerste keer in het langzame deel. Het was het lievelingslied van zijn schoonzus, die tijdens de compositie van het langzame deel ernstig ziek werd. Haar overlijden was voor Dvorák aanleiding om het slot van het derde deel om te werken tot een epiloog waarin dit lied opnieuw wordt geciteerd.

Angelika Kirchschlager opent de cd met ‘Lasst mich allein’, dan volgt het Celloconcert, waarna Jan Vogler een instrumentale versie van het lied laat horen (met pianobegeleiding). Twee liederen van Stephen Foster - Amerikaans saloncomponist en tijdgenoot - en Dvoráks Zeven Zigeunermelodien vullen de rest van de schijf, maar wel op een heel aparte manier. Ze worden afwisselend gespeeld door Vogler (de nummers 1,3,4,7) en gezongen (in de originele! Duitse) taal door Angelika Kirchschlager. Beide hebben in Helmut Deutsch een puike begeleider, maar Kirchschlagers timbre past niet echt bij de Zigeunermelodien. De Amerikaanse componist van populaire liederen, Stephen Foster, krijgt wel het volle pond, vooral in het evocatieve ‘Wilt thou be gone’ waarin een cello aan de pianobegeleiding wordt toegevoegd.

Vogler is een uitstekende cellist die technisch en muzikaal flink boven de materie staat. Met het New York Philharmonic Orchestra en dirigent David Robertson (de opvolger van Hans Vonk in Saint Louis) heeft hij een elitecorps aan zijn zijde. Het opnameteam stond onder leiding van toptechnicus Stefan Schellmann. Uit het bovenstaande valt al af te leiden dat de annotatie heel wat meer biedt dan we gewend zijn. Het enige minpuntje is de nogal droge akoestiek van de opnamelocatie, de vaste concertzaal van het orkest, Avery Fisher Hall.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links