© Siebe Riedstra, september 2021

Dutilleux: Le Loup (complete ballet) – Sonatine voor fluit (orkestratie Kenneth Hesketh) – Hobosonate (orkestratie Kenneth Hesketh) – Sarabande et Cortège voor fagot en piano (orkestratie Kenneth Hesketh)

Adam Walker (fluit), Juliana Koch (hobo), Jonathan Davies (fagot), Sinfonia of London o.l.v. John Wilson
Chandos CHSA 5263 • 57' • (sacd)
Opname: jan. 2020, Church of Saint Augustine, Kilburn, Londen

Het unique selling point van deze uitgave is het werk van de Britse componist Kenneth Hesketh (1968) in orkestraties van drie vroege werken van Henri Dutilleux (1916-2013). Hier en daar is in besprekingen van de cd te lezen dat Hesketh een leerling was van Dutilleux, maar dat is een tikje overdreven. Dit is wat The New Grove te melden heeft over Dutilleux als docent: ‘ Dutilleux had few formal teaching posts; he was professor of composition at the Ecole Normale de Musique (1961–70), and taught at the Paris Conservatoire (1970), but he frequently attended summer schools (including Tanglewood) as a guest teacher.' Bij een van die gastdocentschappen in Tanglewood was Hesketh zijn student, in 1995. Een levenslange bewondering voor de maître was het gevolg, uitgedrukt in de wens om drie werken die Dutilleux in de jaren veertig schreef als eindexamenstukken – pièces de concours - voor het Parijse conservatorium, te orkestreren. Dat hij dichtbij de klanktaal van Dutilleux wilde blijven lag voor hem voor de hand. Hij zegt daarover in de toelichting het volgende: ‘My approach to orchestrating these works has been to stay within the instrumental palette specific to their time; though, where appropriate, I utilised colour combinations found in the composer's later period (for instance, in the use of tuned percussion).' Het is hem uitstekend gelukt .

De vier pièces de concours van de twintigplusser Dutilleux zijn zeer geliefd zijn geworden bij de bespelers van de betrokken instrumenten: Sarabande et Cortège voor fagot en piano (1942), Sonatine voor fluit en piano (1943), Hobosonate (1947), en Choral, Cadence et Fugato voor trombone en piano (1950). Stuk voor stuk komen we ze regelmatig tegen op eindexamens conservatorium, en vervolgens op recitals en de daaruit voortkomende cd-uitgaven. Dat Dutilleux deze werken die hij – gelukkig – liet publiceren bij Leduc, later naar de prullenbak verwees is raadselachtig. Natuurlijk is een werk als Sarabande et Cortège nog schatplichtig aan Ravel, maar in de één jaar jongere Fluitsonatine horen we al een onmiskenbaar eigen geluid. Het trombonestuk is een echt examenstuk en als zodanig uitstekend geslaagd, maar aan inventiviteit heeft het minder te bieden dan de Hobosonate, die als het topstuk uit deze jaren boven komt drijven.

Het ballet Le Loup dateert uit 1953, en valt daarmee tussen de Eerste symfonie uit 1951 en de Tweede uit 1959. Aan de muzikale vocabulaire is dat niet te merken, want Dutilleux stelt zich duidelijk publieksvriendelijk op, in een partituur die een directe voortzetting lijkt van de directe en onsentimentele toonspraak van Albert Roussel. Dutilleux heeft de uitvoering van de complete partituur in de concertzaal bij leven altijd verboden. Kennelijk was die beperking na zijn overlijden niet meer van kracht, want in het Dutilleux-jaar 2016 verscheen de eerste moderne opname van het complete ballet op het label BIS, gespeeld door het Orchestre National des Pays de la Loire onder de Franse dirigent Pascal Rophé (klik hier voor de recensie). Daaruit bleek al dat dat per saldo toch een extra kwartier schitterende muziek oplevert.

Over de uitvoeringen op deze uitgave kunnen we kort zijn. John Wilson heeft pijlsnel naam gemaakt met zijn eigen ‘John Wilson Orchestra' waarmee hij onder andere op de Promconcerten enorme successen boekte met musical repertoire en filmscores. De naam ‘Sinfonia of London' dook voor het eerst op in 1955 als kaartenbakorkest dat gespecialiseerd was in filmmuziek, en was actief tot 1960. Een tweede opleving volgde in de jaren tachtig, eveneens in connectie met filmmuziek. In 2018 nam John Wilson het initiatief tot een derde incarnatie, die inmiddels de nodige successen heeft geboekt in de concertzaal zowel als op cd, waarmee hij opnieuw bewijst een uitstekende neus te hebben voor het bijeenbrengen van Londons finest. Dat er door de betrokken solisten uitstekend wordt gemusiceerd was te verwachten: fluitist Adam Walker en hoboïste Juliana Koch bezetten de eerste stoel in het London Symphony Orchestra, fagottist Jonathan Davies bekleedt die positie bij het London Philharmonic Orchestra. Ralph Couzens van Chandos zorgde voor een opname in het topklasse-segment.