![]() CD-recensie
© Siebe Riedstra, oktober 2010
|
||
Duruflé: Requiem op. 9 (orgelversie) - Quatre motets sur des thèmes grégoriens op. 10. Grunenwald: Tu es Petrus - Psaume CXXIX (De profundis). Sarah Connolly (mezzosopraan), Christopher Maltman (bariton), Vasari Singers, Jeremy Filsell (orgel), Robert Cohen (cello) o.l.v. Jeremy Backhouse. Signum SIGCD163 • 74' • Het gehele oeuvre van de Franse componist en organist Maurice Duruflé (1902-1986) past met gemak op vier cd’s. Dat zou niemand verbazen wanneer het om een onbeduidend oeuvre zou gaan, maar het is opmerkelijk wanneer het de auteur van het mooiste Franse Requiem na dat van Gabriel Fauré betreft. De oorzaak: Duruflé was ongelofelijk zelfkritisch, net als zijn voorgangers Henri Duparc en Paul Dukas – zijn tijdgenoot Henri Dutilleux kan in dit opzicht ook aardig meekomen. Duruflé bracht het tot welgeteld twaalf opusnummers en enkele losse werkjes. Het Requiem opus 9 ontstond in 1947 en bewoont dezelfde serene hemel als dat van Fauré – hier is geen ruimte voor het hellevuur van het Dies Irae dat Berlioz en Verdi zo beeldend aanwakkerden. De originele versie met begeleiding van groot orkest is duidelijk voor de concertzaal bedoeld, maar Duruflé maakte twee alternatieve versies van zijn meesterwerk voor liturgisch gebruik, een jaar na de première met orgelbegeleiding, en in 1961 met een gereduceerde orkestbezetting. De componist zelf dirigeerde de definitieve opname van de grote orkestversie voor Erato (96952), de gereduceerde versie verscheen op Naxos (8.553196) en hier maken we kennis met de orgelversie. Die staat of valt uiteraard met de kwaliteiten van de organist, die al die orkestkleuren met handen en voeten moet zien te evenaren. Dat is duidelijk geen probleem voor Jeremy Filsell, en al evenmin voor de technici, die koorklank en orgelgeluid met elkaar in balans moeten brengen, en dat is beslist geen sinecure. Jean-Jacques Grunenwald (1911-1982) was niet alleen de opvolger van Marcel Dupré als organist van de Saint-Sulpice, hij componeerde ook de muziek voor meer dan twintig films. Vergeleken met Duruflé is Grunenwald van een mindere statuur, maar zijn composities voor koor en orgel sluiten hier heel mooi aan. De Vasari Singers – een uitgelezen semi-professioneel gemengd koor – en dirigent Jeremy Backhouse laten ons een schitterende uitvoering van een zelden gehoorde versie van deze grootse partituur horen. index | ||