© Siebe Riedstra, februari 2012

Dove: Sirensong (Opera in 1 akte)

Amaryllis Dieltiens (sopraan), Brad Cooper en Mark Omvlee (tenor), Mattijs van de Woerd (bariton), Martijn Zwitserlood (bas), Siren Ensemble o.l.v. Henk Guittart

Chandos CHAN 10472 • 78' •

Jonathan Dove

Dit is de tweede opera van de Britse componist Jonathan Dove (1959) die verschijnt op het label Chandos. De eerste was Flight, een opdracht van het Glyndebourne Festival, waar het werk in 1998 voor het eerst met groot succes werd uitgevoerd. De kameropera Sirensong werd in 1994 geschreven voor het Londense Almeida Theatre. Dove is in het Nederlandse theaterlandschap bepaald geen onbekende. Diverse gezelschappen voerden werk van hem uit, en de voorlopige kroon op zijn werk hier was de benoeming tot composer in residence bij het Grachtenfestival van 2007. In dat kader kwamen twee uitvoeringen tot stand van deze kameropera, door zijn bezetting met 10 instrumentalisten en vijf vocalisten uiterst geschikt voor het Muziekgebouw aan het IJ. Op deze cd is het klinkende resultaat vastgelegd.

Dove baseerde zijn opera op het gelijknamige boek van Gordon Honeycombe, verschenen in 1992. Daarin wordt het verhaal verteld over de naïeve matroos Davey Palmer die via een contactadvertentie verliefd wordt op het twintigjarige fotomodel Diana Reed. Dat meisje is echter de verzonnen zuster van de sluwe oplichter Jonathan Reed. Davey en Diana hebben een vreemde verkering, want de hardwerkende zeeman heeft zijn geliefde alleen in zijn door Jonathan gevoede dromen gezien. In de opera is haar stem uiteraard wel te horen, etherisch gezongen door Amaryllis Dieltiens. Bariton Mattijs van de Woerd schittert in de rol van de schurk die een uur lang overtuigend volhardt in zijn bedrog. Tenor Brad Cooper weet het willige slachtoffer een geloofwaardig gezicht te geven.

Jonathan Dove schrijft muziek die eigentijds èn toegankelijk is. Toen GianCarlo Menotti dat vijftig jaar geleden deed keek de serieuze muzikale wereld hem met de nek aan, maar sinds de komst van Arvo Pärt en John Adams is er veel veranderd. Ik noem opzettelijk die twee namen omdat de muziek van Dove overduidelijk lessen heeft getrokken uit het werk van die illustere collega’s. Sirensong krijgt op deze cd een uitmuntende live-uitvoering met onvermijdelijk toneel- en publiekslawaai, maar dat maakt het luisteren ernaar alleen maar boeiender. Hulde aan dirigent Henk Guittart, zijn zangers en zijn Grachtenfestivalorkest.