© Siebe Riedstra, maart 2020

Dohnányi: Der Schleier der Pierrette op. 18 (ballet)

ORF Radio-Symphonieorchester Wien o.l.v. Ariane Matiakh
Capriccio C5388 • 81' •
Opname: maart 2019, ORF Radio Kulturhaus, Wenen

De Franse dirigent Ariane Matiakh (1980) is met ingang van het seizoen 2019/20 aangesteld als GMD in het Duitse Halle. Het label Capriccio nodigde haar uit voor aantal producties, waaronder een registratie van Aus Italien van Richard Strauss (hier besproken) met het Rundfunk Sinfonieorchester Berlin. Voor de hier te bespreken productie kreeg ze de beschikking over het Symfonieorkest van de Oostenrijkse omroep, dat met ingang van het seizoen 2019/20 een nieuwe chef-dirigent heeft in de persoon van Marin Alsop. De opmars van vrouwelijke dirigenten zal niemand verbazen die weleens een concert bezoekt, want bij veel orkesten zijn de man/vrouw verhoudingen behoorlijk gelijkgetrokken, van strijkers tot hoornisten.

Matiakh mag zich hier buigen over een partituur van Ernst von Dohnányi, eens een gevierd concertpianist en componist, die in zijn eentje het Hongaarse muziekleven reorganiseerde, en daarbij zijn collega's Bartok en Kodaly niet vergat. Zijn balletmuziek voor Der Schleier der Pierrette (1908/09) leverde hem een gegarandeerde tophit op in de vorm van een concertwals die de wereld overging in ontelbare arrangementen. Voor het overige biedt ze de gebruikelijke nummers die het ene oor in en het andere uitgaan. Wonderlijk genoeg verschijnt de complete registratie van het ballet met deze uitgave voor het eerst op cd. En - nog wonderlijker - maakt juist die wals hier weinig indruk, ze ontbeert de broodnodige (ingebakken) Weense charme. Een gemiste kans voor zowel Matiakh als Dohnányi.

Dat laat onverlet dat de discografie van Dohnányi is uitgebreid met een wereldpremière van formaat, die heel wat meer omvat dan die ene wals. De zeer uitgebreide toelichting gaat voor de verandering vergezeld van een opnamekwaliteit die meer indruk maakt dan de prestaties van orkest en dirigent. Alweer een opsteker voor de 'elitaire' publieke omroep.