CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, november 2021

Debussy: Trois mélodies de Verlaine – Mandoline – Suite Bergamasque: Clair de lune

Fauré: Cinq mélodies de Venise op. 58 – Deux mélodies op. 46: Clair de lune – La bonne chanson op. 61, versie met strijkkwartet en piano

Hahn: Chansons grises

Werner van Mechelen (bariton), Florestan Bataillie (piano)
Et'cetera KTC 1728 • 65' •
Opname: sept. 2020 (La bonne chanson), Concertgebouw Brugge; mei 2021, Blauwe Zaal, De Singel, Antwerpen

   

Het eerste dat opvalt aan deze cd is het vocale en muzikale meesterschap van bariton Werner van Mechelen, kwaliteiten die het resultaat zijn van een langjarige ervaring in het vak, op het operatoneel zowel als in de concertzaal, en dan met name als liederenzanger. De Vlaming Werner van Mechelen werd in 1961 geboren in Turnhout, onder de rook van Antwerpen, en studeerde zang aan het Lemmensinstituut te Mechelen. Hij doceert inmiddels zelf vocale kamermuziek aan het Lemmensinstituut en het Conservatorium van Antwerpen. Wat zijn stem als zestigjarige heeft moeten inleveren weet hij te compenseren met een perfecte techniek, een doorleefde interpretatie en een excellente – en zeer verstaanbare – uitspraak van het Frans.

Dat is de taal van dit recital, en de taal van Paul Verlaine (1844-1896), een van de grootste Franse dichters, die een leven lang vocht met de muze, zijn homoseksualiteit en zijn verslaving aan absint. Pianist Florestan Bataillie vertelt erover in de uitstekende toelichting, ook in het Nederlands. De originele Franse teksten van de liederen zijn afgedrukt samen met de Engelse vertaling. Voorafgaand aan deze cd hebben Bataillie en Van Mechelen een serie concerten gegeven waarbij Verlaine als inspiratie centraal stond. Over het repertoire is zorgvuldig nagedacht, met als resultaat vier complete liederencycli van Debussy, Fauré en Hahn. Als schakeltjes fungeren twee versies van Clair de lune, eerst van Fauré en daarna als piano solo uit de Suite Bergamasque van Debussy. In het centrum staat zeer verdiend de zevendelige cyclus Chansons Grises van de zeventienjarige Reynaldo Hahn. Een exquise selectie van losse teksten van Verlaine, meesterlijk getoonzet.

Van Mechelen werkte al eerder samen met het jeugdige Desguin Quartet, in een programma over de Eerste Wereldoorlog, met onder andere Dover Beach van Samuel Barber. Hier leveren ze een sfeervolle bijdrage aan de kamermuziekversie van La Bonne Chanson van Gabriel Fauré, een van de mooiste momenten uit diens oeuvre en in zijn ontroerende eenvoud een prachtige afsluiting van een meeslepend recital.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links