CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, augustus 2020

Ravel & Debussy – Transcriptions for Two Pianos

Ravel: Introduction et Allegro, arr. voor twee piano's van Ravel – Strijkkwartet in F, arr. voor piano vierhandig van Maurice Delage

Debussy: Strijkkwartet in g, arr. voor piano vierhandig van A. Benfeld

Joop Celis & Frédéric Meinders (piano)
Et'cetera KTC 1672 • 61' •
Opname: dec. 2000, Willem Pijperzaal, Conservatorium Rotterdam


 

Frédéric Meinders (1946) en Joop Celis (1958) leerden elkaar kennen aan het Maastrichts Conservatorium. Meinders doceerde er, Celis studeerde er, werd er vervolgens eveneens docent, en in de jaren tachtig vormden ze samen een pianoduo. Frédéric Meinders verhuisde naar Brazilië, en dus werd het een duo op afstand. Dat verklaart waarom er maar één discografisch wapenfeit van dit duo is overgeleverd: een cd met transcripties van strijkkwartetten van Debussy en Ravel, in december 2000 opgenomen voor het Belgische label Talent. Hun Belgische collega Jan Vermeulen koesterde deze schijf sinds jaren en maakte het label Et'cetera erop attent, vandaar deze welverdiende heruitgave.

Frédéric Meinders is niet alleen een pianovirtuoos met een formidabele techniek, hij wordt door pianospelende collega's hoog geschat om zijn talent inzake het bedenken van transcripties. Niet alleen in de bekende traditie van Franz Liszt en Leopold Godowsky, maar ook in honderden bewerkingen voor de linkerhand. Joop Celis doceert nog steeds in Maastricht en Leuven, en heeft de aandacht getrokken met zijn inzet voor de pianowerken van York Bowen (de Britse Rachmaninov) en verschenen op vier cd's van het label Chandos.

Uiteraard kent Frédéric Meinders het transcriptierepertoire als zijn broekzak, en wist twee pareltjes op te duiken die nog niet eerder werden opgenomen: de strijkkwartetten van Debussy en Ravel. De transcripties werden gemaakt voor vierhandig gebruik op één instrument, maar Meinders en Celis besloten de opname te maken op twee piano's. Een gouden greep: wie ooit vierhandig pianospel heeft gepleegd weet dat het pedaalgebruik van de speler die links zit de doorzichtigheid van het spel van de andere speler flink kan vertroebelen.

Maurice Ravel heeft nooit formeel lesgegeven, maar hij had een zwak voor de talentvolle Maurice Delage (1879-1961), vier jaar jonger en niet alleen aspirant-componist maar ook cellist. In een van de eerste uitvoeringen van het strijkkwartet speelde Delage de cellopartij, waarop Ravel het voorstel opperde om Delage een transcriptie voor piano vierhandig te laten maken. Een normale procedure in die tijd – bij gebrek aan geluidsdragers konden gegoede burgers met een piano in huis zo kennis maken met het symfonische- en kamermuziekrepertoire.

Debussy schreef zijn strijkkwartet in 1893, en in 1904 maakte een zekere A. Benfeld een transcriptie voor piano vierhandig. Die Benfeld was het pseudoniem van een militaire arts die in zijn vrije uurtjes componeerde: dokter Albert Kopff, geboren in 1846 in het dorp Benfeld in de Elzas. Kopff is ook nog de geschiedenis ingegaan door zijn vriendschap met Camille Saint-Saëns, die zijn Suite Algérienne aan hem opdroeg.

Het derde werk op de cd is de Introduction et Allegro voor fluit, klarinet, harp en strijkkwartet uit 1905 van Maurice Ravel. De transcriptie voor twee piano's van twee jaar later stamt van de componist zelf en is eenvoudig van structuur: Joop Celis speelt de harppartij, Frédéric Meinders die van de overige instrumenten.

Een cd die niet alleen uniek is door het gekozen repertoire, maar vooral een prachtig document van een gouden pianoduo waarvan we veel te weinig hebben mogen horen.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links