© Siebe Riedstra, april 2014

Clerch: Concierto de Otono (voor fluit en strijkorkest) - Concierto de Cáceres (voor gitaar en orkest)

Anette Maiburg (fluit), Joaquín Clerch (gitaar), Orquesta de Cámara de la Habana o.l.v. Thomas Gabrisch

MDG 9036 1742-6 52' (sacd)

Opname: maart 2011, Havana (Cuba)

De Cubaanse gitaarvirtuoos en componist Joaquín Clerch (1965) horen we hier in een dubbelrol, in zijn eigen Concierto de Cáceres voor gitaar en orkest. Het Concierto de Aranjuez van die andere Joaquín dateert alweer uit 1939, en te oordelen naar de concertprogramma's lijkt het wel alsof er sindsdien geen gitaarconcerten meer zijn geschreven. Er is echter nog een Cubaanse componist, Leo Brouwer, geboren in Havana in het jaar waarin Rodrigo zijn gitaarconcert schreef. Hij heeft een enorm oeuvre voor gitaar bij elkaar gecomponeerd, waaronder diverse concerten. De Cubaanse folklore speelt in zijn werken een belangrijke rol. Joaquín Clerch vaart in zijn gitaarconcert een koers die tussen beide mannen inligt, maar in de finale van zijn concert is het carnaval. Clerch werkt al jaren samen met fluitiste Anette Maiburg, en voor haar schreef hij het fluitconcert Concierto de Otono. Voor de opname reisden ze samen met 'Tonmeister' Friedrich Wilhelm Rödding af naar Cuba, waar Thomas Gabrisch vaste gastdirigent is van het Kamerorkest van Havana. Er ontstaat echter wel een merkbaar contrast tussen het virtuoze spel van de beide solisten en het orkestaandeel. Er is keihard gewerkt, dat hoor je, en het resultaat is zeker niet slecht. Maar dit is een cd die je vooral aanschaft om de prachtige muziek, de uitstekende solisten en de natuurgetrouwe opname.