© Siebe Riedstra, september 2018

Walter Braunfels – Works for Piano and Orchestra

Braunfels: Hexensabbat op. 8 – Konzertstück op. 64 – Hebridentänze op. 70

Tatjana Blome (piano), Deutsche Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz o.l.v. Gregor Bühl
Capriccio C5345 • 66' •
Opname: nov. 2017, mei 2018, Philharmonie Ludwigshafen (D)

Het label Cariccio zet zich al een paar jaar met veel energie in voor Walter Braunfels, ooit een componist met een glanzende carrière, tot de bruinhemden anders beslisten. Braunfels stond in 1932 op het toppunt van zijn roem. Hij was 50 jaar, direkteur van de Hochschule für Musik in Keulen, en als componist was hij met zijn opera Die Vögel doorgedrongen tot alle grote operahuizen van Duitsland. Furtwängler, Klemperer, Knappertsbusch en Bruno Walter dirigeerden zijn werken. Een jaar later werd hij ontslagen, en zijn werk ongewenst verklaard, wegens zijn halfjoodse afkomst en zijn nauw verholen afkeer van Hitler en trawanten. Hij emigreerde niet, maar trok zich terug uit het openbare leven en componeerde nog slechts voor zichzelf, zijn naar eigen zeggen unhörbare Werke. Na de oorlog werd hij teruggehaald naar de Hochschule Köln, maar het muzikale klimaat was veranderd en de componist Braunfels werd snel vergeten. Pas in de jaren 1990 werd er weer gekeken naar zijn belangrijkste partituur, de opera Die Vögel , waarvan vervolgens voor Decca een opname werd gemaakt, in de serie ‘Entartete Musik'. Dat smaakte naar meer en dirigenten en platenlabels begonnen zich te interesseren voor Braunfels. Zo ook het label Capriccio, dat hiermee de vierde cd presenteert van deze toonmeester. Op deze uitgave maken we kennis met de werken voor piano en orkest die Braunfels tussen 1906 en 1951 componeerde. Geen pianoconcerten, maar aanverwante uitingen die door hun naamgeving alleen al de belangstelling van pianovirtuozen ontberen. Wat te denken van het vijfdelige de Hebridentänze uit 1952 met een speelduur van ruim een half uur? Op het concertpodium zullen we geen van deze werken ooit tegenkomen, en dus mogen we Tatjana Blome dankbaar zijn voor de liefdevolle moeite die zij zich heeft getroost, gesecundeerd door het Rheinland-Pfalz Orchester en dirigent Gregor Bühl. Het uitstekende resultaat wordt geholpen door een voortreffelijke opname en een doorwrochte toelichting.