CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, juli 2018

 

Llli Boulanger - Hymne au Soleil

(L.) Boulanger: Prélude in Des (piano solo) – D'un vieux jardin (p) – D'un jardin clair (p) – Cortège (p) – Soir sur la plaine – La source – Pendant la tempête – Les Sirènes – Renouveau – Sous-bois – Soleils de Septembre – Pour les funérailles d'un soldat – Psaume XXIV – Vieille prière bouddhique – Hymne au soleil

Antonii Baryshevskyi (piano), Orpheus Vokalensemble o.l.v. Michael Alber
Carus 83.489 • 80' •
Opname: febr. 2018, Bibliothekssaal, Landesakademie, Ochsenhausen (D)

   

Op 15 maart 1918 leed de muziekwereld een gevoelig verlies met het heengaan van Lili Boulanger, geboren in Parijs op 21 augustus 1893. Een chronisch zieke componist die maar vierentwintig jaar oud wordt heeft op voorhand geen schijn van kans. Voeg daaraan toe de Eerste Wereldoorlog die de rem zette op haar laatste vier levensjaren en verbaas u vervolgens over de hoeveelheid werken die ze heeft nagelaten. Genoeg om in 2018 aandacht te besteden aan de honderste verjaring van haar overlijden. Het Duitse label Carus doet dat door een cd uit te brengen die aandacht besteedt aan haar koorwerken met pianobegeleiding. Daarmee hebben we meteen het grootste deel van haar oeuvre te pakken, dat in meerderheid uit vocale werken bestaat. Met de cantate Faust et Hélène won ze in 1913 als eerste vrouw de Prix de Rome. Haar meest indrukwekkende compositie is de zetting van Psalm 130 ‘Du fond de l'abîme' voor mezzosopraan, tenor en orkest, geschreven in 1917. De barre omstandigheden waaronder het werk ontstond hebben hun onmiskenbare stempel gedrukt op deze schreeuw uit de afgrond. De meeste bekendheid verwierf ze met het ontroerende Pie jesu voor sopraan, harp, orgel en strijkkwartet, dat ze op haar sterfbed dicteerde aan haar zus Nadia.

Het ligt voor de hand dat het merendeel van de werken op deze cd is geschreven in een idioom dat schatplichtig is aan Lili's twee belangrijkste tijdgenoten: Gabriel Fauré en Claude Debussy. Toch weet ze in onwaarschijnlijk korte tijd aan dat idioom een dimensie toe te voegen die we pas jaren later terugvinden in het werk van Arthur Honegger. Markante voorbeelden: het Prière Bouddhique en Pour les funérailles d'un soldat, twee werken die overigens beter tot hun recht komen in de versie met orkest. Voor die orkestversies kunt u uitstekend terecht bij een cd van het label Timpani, geheel gewijd aan de werken voor koor en orkest van Lili Boulanger (Timpani 1C1046).

Behalve koorwerken met pianobegeleiding zijn op de cd vier zelfstandige pianowerken opgenomen, wat de speelduur oprekt tot een gulle lengte van tachtig minuten. In de bovenstaande speellijst zijn ze vooraan vermeld. Het zijn geen virtuoze werken, maar sfeertekeningen, met veel gevoel voor kleur gespeeld door pianist Antonii Barishevskyi. Het Orpheus Vokalensemble is een professioneel koor dat in 2005 werd opgericht, en met vier maal acht vocalisten bezet is. Het Ensemble werkt met gastdirigenten, Michael Alber was jarenlang koordirigent van de opera te Stuttgart. Er wordt uitstekend gezongen, met een mooie vibratoloze klank in een akoestiek die niet te ruim is en goed past bij deze overwegend wereldlijke werken.

Al is Lili Boulanger in discografisch opzicht niet onopgemerkt gebleven, toch ziet het label Carus kans om een ware première te presenteren in de vorm van het slechts enkele jaren geleden ontdekte Soleils de Septembre . Het Orpheus Vokalensemble opereert vanuit Ochsenhausen, ver van de plek waar Lili Boulanger zich liet inspireren. Dat heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat Carus in de eerste plaats een Duitse uitgever van koormuziek is, die met het cd-label haar uitgaven promoot. Het resultaat is een boeiende cd die een mooi overzicht biedt van de ontwikkeling van Lili Boulanger, te vroeg gestorven en te snel vergeten.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links