![]() CD-recensie
© Siebe Riedstra, oktober 2009
|
||
Bloch: Complete werken voor viool en pianoSonate nr. 1 - Sonate nr. 2 'Poème mystique' - Suite nr. 1 & 2 voor viool solo - Mélodie - Baal-Shem - Abodah - Nuit exotique - Suite hébraique. Latica Honda-Rosenberg (viool), Avner Arad (piano) Oehms Classics OC 113 • 53' + 67' ' • (2 cd's) Dit is al de derde keer dat deze dubbel-cd wordt uitgebracht. In 2000 verscheen hij op het label Arte Nova, een superbudget label dat in de jaren negentig door BMG in het leven werd geroepen als antwoord op Naxos. Toen BMG zijn klassieke activiteiten drastisch inperkte verdween het even snel als het was verschenen, maar Dieter Oehms, de drijvende kracht achter de formule zorgde in 2003 voor een doorstart onder zijn eigen naam, Oehms Classics, in de middenprijsklasse. Eén van de eerste titels die toen opnieuw werd uitgebracht was de onderhavige. Oehms brengt hem anno 2009 nogmaals uit, maar nu net als negen jaar geleden in het laagste prijssegment. Aan het geluid is niets veranderd: kraakhelder en verzorgd door de technici van de Westdeutsche Rundfunk. Ook de begeleidende tekst is dezelfde, maar de foto en biografie van het artistenpaar is verdwenen en - een minpuntje - aan de buitenkant kun je niet zien om welke werken het precies gaat. 'Complete works for violin and piano' is de enige informatie voor de aspirant- koper. Latica Honda-Rosenberg werd begin jaren zeventig geboren in Duitsland als dochter van een Servische cellist en een Japanse zangeres. Ze studeerde viool bij Tibor Varga en sloot haar studie af in de vioolklas van Zachar Bron in Lübeck. Daarna volgde nog een jaar Juilliard bij Dorothy DeLay. In 1998 behaalde ze de tweede prijs op het Tsjaikovsky Concours in Moskau en het jaar daarop maakte ze deze cd voor Arte Nova. Die werd prompt gevolgd werd door Vioolconcerten van Tsjaikovsky en Sjostakovitsj (nr. 1), en werken voor viool en piano van Prokofiev. Ook die twee cd's werden in 2003 heruitgegeven door Oehms. De Zwitsers-Joods-Amerikaanse componist Ernest Bloch werd in 1880 geboren in Geneve en overleed in 1959 in Portland, Oregon, in de Verenigde Staten. De overstap naar de nieuwe wereld maakte hij al in 1916, maar de jaren dertig bracht hij opnieuw in Europa door. Mede genoodzaakt door de oorlog vertrok hij in 1940 definitief naar Amerika. Bloch is vooral bekend geworden door zijn 'Hebreeuwse' werken voor cello en orkest, Schelomo en A Voice in the Wilderness. Schelomo heeft zijn reputatie op de internationale concertpodia verankerd en is door tientallen cellisten opgenomen, van Zara Nelsova tot Mischa Maisky. Voor de viool schreef hij een concert dat ondanks de inspanningen van Yehudi Menuhin - die een opname maakte voor EMI - geen repertoire heeft gehouden. De 'Suite hébraique' voor viool en piano had meer succes, zelfs zo dat de componist er een versie voor viool en orkest van maakte. De beide vioolsonates, die samen de eerste van deze twee cd's vullen, ontstonden tijdens Bloch's eerste Amerikaanse verblijf, respectievelijk in 1920 en 1924. De eerste sonate sluit nog aan op de toontaal die in die jaren in Centraal Europa gemeengoed was, en die we terugvinden bij voortrekkers als Bartók en Hindemith. Maar al in 1923 had de bijbelse inspiratie zijn sporen getrokken in de drie Pictures of Chassidic Life, die verenigd werden onder de titel Baal-Shem. Diezelfde afwisselend meditatieve en extatische profetische geluiden doordesemen ook de tweede vioolsonate van het volgende jaar. De tweede schijf opent met twee sonates voor viool solo uit 1958, de laatste werken die de componist aan het papier toevertrouwde en die de gelouterde vruchten zijn van een grondige studie van het contrapunt. Dat zij een diep respect betonen aan Johann Sebastian Bach spreekt vanzelf. De rest van deze cd wordt gevuld met de eerder genoemde Hebreeuwse werken, aangevuld met een paar losse titels, waarvan vooral Abodah uit hetzelfde jaar als de Suites opvalt door zijn welhaast klezmeriaanse klankschoonheid. Een juweeltje. Het is niet voor niets dat deze cd al negen jaar verkrijgbaar is. Het bijzondere repertoire, dat zo vaak als excuus wordt gebruikt voor middelmatige uitvoeringen, wordt hier gepresenteerd op het hoogst denkbare niveau. Latica Honda-Rosenberg en haar partner Avner Arad - begeleider past hier echt niet - zijn in de huid van Ernest Bloch gekropen en herscheppen deze werken in 'bijbelse' interpretaties. index | ||