CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, oktober 2017

 

Oskar Gottlieb Blarr Orgelwerken 2007-2017

Blarr: Vier Tänze Drei Albumblätter Fünf Intonationen Der Bach-Pokal

Martin Schmeding (orgel)
Cybele Records SACD 061701 • 67' • (sacd)
Opname: maart 2017, Neanderkirche, Düsseldorf

www.cybele.de

 

 
 
Oskar Gottlieb Blarr

Wie is Oskar Gottlieb Blarr? Op youtube zien we een heer met een breedgerande zwarte hoed orgelspelend in de weer. Die hoed is kennelijk zijn handelsmerk, hij draagt hem ook op de foto's bij deze cd-uitgave. In de jazzmuziek is een hoofddeksel een alledaags verschijnsel, maar op de orgelbank? Op deze cd leren we Blarr kennen als een avontuurlijke klankvinder die letterlijk van alle markten thuis is hij haalt zijn inspiratie bij Maarten Luther en John Mayall, bij Luigi Nono en Johann Sebastian Bach. Hij is kerkorganist, jazzpianist, slagwerker, componist en theoloog het past allemaal onder die hoed.

Oskar Gottlieb Blarr werd geboren in 1934, en bracht zijn eerste levensjaren door in de smederij van zijn vader. Opmerkelijk en aandoenlijk om te horen dat hij als tachtigjarige de geluiden uit de smederij in de vorm van gehamerde clusters herbeleeft in zijn Fünf Intonationen. De jonge Blarr raakte al vroeg in de ban van het orgel, volgde een conservatoriumopleiding voor de vakken orgel, slagwerk en compositie. Daarna volgde hij lessen bij zulke verschillende grootheden als Bernd Alois Zimmermann, Krzysztof Penderecki en Olivier Messiaen. Zijn werkzame leven bracht hij door als cantor-organist van de Neanderkirche in Düsseldorf het orgel in die kerk kwam onder zijn adviserende leiding tot stand.

Op deze cd komen orgelwerken tot klinken die Blarr schreef tussen 2007 en 2017. Een componist op leeftijd die terugkijkt op een leven waarin een enerverend scala aan muzikale indrukken is voorbijgekomen. Hij heeft ze allemaal uitgeprobeerd en laat ze hier nog een keer de revue passeren. Van twaaltoonstechniek tot blues en van cluster tot monodie. Een duizelingwekkend arsenaal dat hij met het grootste gemak aan elkaar weet te smeden.

Martin Schmeding is eng verbonden met de muziek van Blarr: hij volgde hem in 1999 op in zijn functie aan de Neanderkirche. Hij heeft zich al eerder met de muziek van Blarr beziggehouden, getuige een cd op het label Ars, met de veelbelovende titel Orgelwerke Vol. 3. Helaas ontbreekt van de delen 1 & 2 ieder spoor. Gelukkig was Blarr in levende lijve aanwezig bij de opnamen voor deze uitgave, die daarmee het stempel van goedkeuring door de meester meekrijgt. Voeg daaraan toe de uitgebreide toelichting van de hand van de componist, een nawoord over het ontstaan van het orgel met foto's en dispositie en de meesterlijke opnamekwaliteit. De perfecte introductie tot een boeiende klankvinder.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links