© Siebe Riedstra, april 2016

Bernstein: Symfonie nr. 3 (Kaddish) - Missa Brevis - The Lark

Claire Bloom (verteller), Kelley Nassief (sopraan), Paolo Mestre (countertenor), Maryland State Boychoir, Washington Chorus, Sao Paulo Symphony Chorus, Leden van het Sao Paulo Symphony Orchestra, Baltimore Symphony Orchestra o.l.v. Marin Alsop

Naxos American Classics 8.559742 • 70' •

Opname: november 2012, Sala São Paulo, São Paulo, Brazilië (Missa & The Lark); live-opname: 28 en 30 september 2012, Joseph Meyerhoff Symphony Hall, Baltimore, Maryland, VS

Kaddish, de Derde symfonie van Leonard Bernstein is een merkwaardige hybride van symfonie, oratorium en melodrama (gesproken tekst over muziek) op een libretto van de componist. Bij de première in 1963 werd ze met de grond gelijkgemaakt vanwege de tenenkrommende teksten, gedeclameerd door de echtgenote van de componist. Bernstein nam de kritiek serieus en zette drastisch het mes in de spreektekst. Van die tweede versie maakte hij zelf twee opnamen, in New York voor CBS en in Israel voor DG. Nu heeft zijn laatste pupil, Marin Alsop, besloten tot een herstel van de originele versie. Uitvoeringen in Baltimore, waar ze chef-dirigent is, worden hier in een live-opname gepresenteerd. De tekst werd gesproken door niemand minder dan de actrice Claire Bloom (1931), bekend van Chaplins 'City Lights'. Ze doet dat voorbeeldig, niet histrionisch maar ingehouden; toch kan ook zij niet verhinderen dat de gesproken tekst vooral storend werkt, zeker wanneer de kwaliteit van de muziek zo evident is. De zetting van de Kaddish tekst die door de sopraan wordt gezongen is van een bovenaardse schoonheid - 'my pietà' zoals Bernstein zelf zonder enige gêne opmerkte. Het aanvullende repertoire werd niet in Baltimore, maar in Sao Paulo opgenomen. De toneelmuziek voor het toneelstuk 'The Lark', oorspronkelijk voor zeven vocale solisten en slaginstrumenten, werd later door Bernstein omgewerkt tot een Missa Brevis voor gemengd koor. Dat ze hier beide tot klinken komen is een gouden greep en een plaatpremière. Bovendien wordt er uitstekend gespeeld en gezongen, is een uitgebreide (alleen in het Engels, dus is er meer ruimte) en zinnige toelichting meegeleverd en alle teksten staan in het boekje. Al met al een onmisbare aanvulling van Bernsteins discografische nalatenschap.