CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, maart 2018

 

Berger: Pianosonate op. 76 – Variationen und Fuge über ein eigenes Thema op. 91

Mitsuko Saruwatari (piano)
Et'cetera KTC 1599 • 65' •
Opname: juli 2017, Jurriaanse Zaal, De Doelen, Rotterdam

 

Wilhelm Berger (1861-1911) werd slechts negenenveertig jaar oud, maar liet desondanks een kolossaal oeuvre van meer dan honderd opusnummers na. In dat opzicht ligt de vergelijking met Max Reger voor de hand, ware het niet dat Reger ruim tien jaar jonger was dan Berger. Er is nog een verbinding tussen Berger en Reger – beiden waren ze Kapellmeister van de Meininger Staatskapelle, een toporkest waaraan Johannes Brahms menige première toevertrouwde. Gezien de reputatie die Berger genoot mogen we aannemen dat in dit geval sprake zou kunnen zijn van een merkbare invloed van Berger op Reger. Beluistering van de Variationen und Fuge über ein eigenes Thema maakt duidelijk dat de variatiewerken voor piano waarin Reger uitblonk niet uit de lucht zijn komen vallen.

Berger werd geboren in Boston, maar dat was niet meer dan toeval, zijn Duitse vader verhuisde terug naar Bremen en van daaruit ontwikkelde zich de loopbaan van Wilhelm. Net als Brahms maakte hij naam als pianovirtuoos, dirigent en componist, en zijn reputatie bleef ook na zijn dood enige decennia intact. Maar wie durft toegeven dat de pianosonates van Brahms niet tot de top van zijn oeuvre behoren zal moeten constateren dat de pianosonate van Berger niet geheel ten onrechte in de kieren van de muziekgeschiedenis is verdwenen. De Variationen vertellen een ander verhaal – hier is een componist aan het woord die in dit genre nieuwe mogelijkheden wist te ontdekken en aan een volgende generatie doorgaf.

Mitsuko Saruwatari is na haar studie bij Willem Brons aan het Amsterdams Conservatorium in de hoofdstad blijven wonen. In dit repertoire heeft ze geen competitie, en dat is bepaald geen negatief compliment. Hier is een pianiste aan het woord die zich de essentie van de klankwereld van Brahms en Schumann heeft eigengemaakt, en zich volkomen thuisvoelt in dit repertoire. De opname in de Rotterdamse Jurriaanse Zaal werd met alle zorg omringd, van opnameleider Daan van Aalst tot pianotechnicus Emiel Reinhoudt. Een cd waarop Mitsuko Saruwatari trots mag zijn.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links