![]() CD-recensie
© Siebe Riedstra, oktober 2015
|
Orgelliefhebbers kennen Aeolus als een label voor fijnproevers, met een exquise opnamekwaliteit, interessant repertoire en interessante orgels en hun bespelers. Soms uit zich dat in grootschalige projecten als de complete orgelwerken van Sigfrid Karg-Elert en Franz Schmidt. Met deze beide cd maakt men een uitstapje naar Baskenland, niet voor de orgelmuziek uit de Iberische gouden eeuw, maar vanwege orgels en componisten uit de eerste helft van de twintigste. Daarbij staat componist en organist José María Beobide (1882-1967) centraal. Over Beobide verschaft de New Grove Encyclopedia of Music geen informatie, wel over zijn leerling Antonio José Martínez Palacio (1902-1936) - José is zijn eerste achternaam. José was een slachtoffer van generalissimo Franco: hij werd in 1936 doodgeschoten, verdacht van spionage. De overige componisten op deze cd's zijn 'kleinmeister' uit Beobides omgeving: Eduardo Mocoroa (1867-1959), José de Olaizola (1883-1969), Luis Urteaga (1882-1960), Tomás Garbizu (1901-1989) en Felipe Gorriti (1839-1896). Laatstgenoemde is door zijn leeftijd een vreemde eend in de bijt; bovendien zijn op dit label door dezelfde uitvoerenden al eerder twee cd's aan hem gewijd. Beobide en zijn tijdgenoten waren geen hemelbestormende vernieuwers. Ze hebben het orgelrepertoire verrijkt met muziek die dankbaar afgenomen werd door dorpsorganisten met een andere bron van inkomsten. De beperkte eisen die deze stukken stellen vinden we weerspiegeld in de keuze van de instrumenten, twee kleine tweeklaviers instrumenten, waarvan dat van Zumaia slechts is uitgerust met een Contrabajo 16 voet op het pedaal. Jammer genoeg is de pagina die aan de orgels is gewijd bij beide cd's niet uit het Spaans vertaald, maar zo te horen zijn ze allebei goed onderhouden of niet al te lang geleden gerestaureerd. Ze zijn in ieder geval geknipt voor dit repertoire, en gelukkig zijn de kerkruimten akoestisch als ervoor geschapen. Het hoeft niemand te verbazen dat in de vocale werkjes de titel Ave Maria op nummer één staat; sopraan Arantza Ezenarro is gezegend met een gul vibrato, maar ze houdt duidelijk van deze muziek. Een en ander klinkt bijzonder sfeervol en is perfect opgenomen. index |
|