CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, oktober 2020

A Touch of Beethoven

Beethoven: Pianosonate nr. 21 in C, op. 53 (Waldstein) nr. 28 in A, op. 101 nr. 23 in f, op. 57 (Appassionata)

Katia Veekmans-Cieszkowski (piano)
Et'cetera KTC 1669 • 70' •
Opname: maart/juni/juli 2019, Concertzaal Koninklijk Conservatorium, Brussel


   

Katia Veekmans is een Belgische pianiste die studeerde aan de conservatoria van Brussel, Parijs en Den Haag, waarna ze zich vervolgens vijf jaar specialiseerde onder leiding van Lazar Berman. Ze doceert sinds 1994 aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel en geeft tevens lessen in piano en kamermuziek aan het Conservatorium van Maastricht. Onder de titel A touch of Beethoven' presenteert zij hier een cd die ze in eigen beheer opnam, en waarbij ze persoonlijk verantwoordelijk was voor de productie en de editing. Dat ze niet meer tot de categorie jonge aanstormende talenten behoort is duidelijk. Ze hoeft dus niets anders te bewijzen dan dat ze in staat is om een uitstekende prestatie neer te zetten, en daarin is ze zonder meer geslaagd. Ze zal ongetwijfeld goed hebben nagedacht over de repertoirekeuze, maar heeft niet de gelegenheid te baat genomen om dat in de begeleidende tekst uit te leggen. Immers, het vergt nogal wat lef om je in het Beethovenjaar te presenteren met twee van Beethovens sonates die tot het gietijzeren repertoire behoren. Bij die lef behoort tevens het vermogen om je staande te houden te midden van de competitie, en dat is haar zonder meer gelukt. Haar spel valt op door helderheid, de afwezigheid van maniertjes en een uiterst gecontroleerd pedaalgebruik waardoor de fuga van opus 101 zelfs op een Steinway helder en doorzichtig tot klinken komt. De opname werkt daaraan in alle opzichten mee, en het eindresultaat is een plezier om naar te luisteren.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links