CD-recensie

 

© Siebe Riedstra, augustus 2017

 

Beethoven: Pianosonate nr. 3 in C, op. 3 nr. 3 – nr. 14 in cis, op. 27 nr. 2 (Mondschein) – nr. 23 in f, op. 57 (Appassionata) – nr. 26 in Es, op. 81a (Les Adieux) – nr. 32 in c, op. 110 – 32 Variaties in c, WoO 80

Evgeny Kissin (piano)
DG 00289 439 8982 • 56' + 73' • (2 cd's)
Live-opname: Seoul, Seoul Arts Center, 8 april 2006 (nr.3); Montpellier, Le Corum, 17 juli 2007 (Variaties); New York, Carnegie Hall, 3 mei 2012 (nr. 14); Amsterdam, Concertgebouw, 18 december 2016 (nr. 23); Wenen, Musikverein, 11 februari 2006 (nr. 26); Verbier, Salle des Combins, 26 Juli 2013 (nr.32)

   

This album represents Maestro Kissin's personal selection of performance highlights from 2006 to 2016. The live recordings, all released here for the first time, were chosen for their artistic and historical significance and consist of archival tapes produced under various technical conditions.

Oudejaarsavond 1988. De zeventienjarige Evgeny Kissin speelt Tsjaikovski's Eerste Pianoconcert in de Berlijnse Philharmonie. Herbert von Karajan presenteert zijn protégé aan een uitzinnig publiek. Evgeny staat er na afloop een beetje slungelig bij. Dankzij youtube kunnen we het nog eens nabeleven. Dat concert markeerde het eerste grote platencontract van de teenager Kissin, die toen al in alle opzichten een grootmeester op zijn instrument was – ‘ein Genie' merkte von Karajan met tranen in de ogen op na zijn auditie. Uiteraard werd van dit glorieuze optreden een opname uitgebracht op cd – Kissins debuut op het gele label. Ze werd gevolgd door een samenwerking met Claudio Abbado in de Pianoconcerten 1 en 3 van Prokofiev, en daarna viel het wat betreft DG stil. Kissin verhuisde naar RCA, nam tussendoor de pianoconcerten van Beethoven op met Colin Davis voor EMI, en een recital voor Sony.

We zijn bijna dertig jaar verder, Kissin (1971) loopt tegen de vijftig, is zowaar onlangs in het huwelijk getreden en besluit dat het tijd wordt voor een tussentijdse balans. Hij haalt de oude banden met het gele label opnieuw aan met een project dat een nieuw licht werpt op zijn artistieke groei over de laatste tien jaar: vijf pianosonates en de Variaties in c van Ludwig van Beethoven. Live opgenomen onder verschillende omstandigheden op wisselende locaties. Over de kwaliteit van de opnamen hoeft u zich geen zorgen te maken, de spontane deelname van het publiek varieert, zoals hieronder vermeld.

Kissin behoort al dertig jaar tot de pianistische wereldtop. Zijn recitals en concertoptredens verlopen foutloos. Daarvan maken we op deze uitgave weer eens een indrukwekkend staaltje mee. Uiteraard speelt bij live-registraties de publieksparticipatie een belangrijke rol, en ik kan melden dat Amsterdam in december 2016 koploper is in de categorie bronchiale aandoeningen. Daartegenover staan de muisstil beluisterde variaties in c, WoO 80. Je schrikt je lam van het losbarstende applaus. Deze variaties, door Beethoven afgedaan als jeugdige overmoed en niet voorzien van een opusnummer, zijn feitelijk niets anders dan een chaconne, en worden als zodanig ook door Kissin aangepakt. Fascinerend en de aanschaf van deze titel dubbel en dwars waard.

In de sonates laat Kissin naast superieure pianistiek ook horen dat hij decennialang met dit repertoire geleefd heeft. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de wonderlijk ouderwetse agogiek in de Mondschein-sonate. Om de vergelijking netjes te houden: zelfs zijn eveneens Russische en live opgenomen collega Emil Gilels houdt meer rekening met de voorschriften van de componist. Hier lijkt Kissin verdwaald in pianolessen van decennia geleden. Gelukkig geldt dat in het geheel niet voor de laatste sonate (nr. 32), die met zijn barokke puntering verwijst naar de Franse ouverture. Kissin verdiept zich hier op een bijna archaïsche manier in Beethovens onpianistische maar fascinerende contrapunt (alleen al die trillers in de ‘fuga'). Granieten grandeur.

Samenvattend: een fascinerend inzicht in de ontwikkeling van een van de grootste pianisten van de laatste halve eeuw. De live-omstandigheden maken het extra spannend, en hoe die ontwikkeling zich ontvouwt levert een aardige puzzel op. Kissin blijft een enigma.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links