![]() CD-recensie
© Siebe Riedstra, december 2015
|
Op 24 januari 1975 gaf jazzpianist Keith Jarrett met enige tegenzin een concert in de Philharmonie in Keulen. De vleugel was te klein en niet naar zijn zin gestemd. Voor privé-gebruik lieten de technici van het label ECM een band meelopen. Het concert was zo succesvol, en de band van zo'n goede kwaliteit dat Jarrett na veel vijven en zessen besloot om toe te staan dat er een live opname op een dubbelelpee mocht worden uitgebracht: The Köln Concert. Miljoenen exemplaren werden daarvan verkocht. Jarrett was dertig jaar en een beroemd man. Vele albums volgden op het label ECM, niet alleen met improvisaties maar ook met klassiek repertoire: Bach en Arvo Pärt, Hindemith en Hovnaness - en een handvol pianoconcerten van Mozart. Nu brengt ECM ter gelegenheid van Jarretts zeventigste verjaardag live-registraties uit van twee kloeke pianoconcerten: het Derde van Béla Bartók en dat van Samuel Barber. Bartók werd opgenomen in de Congreshalle te Saarbrücken met het Rundfunk-Sinfonieorchester onder Dennis Russell Davies. Barber stamt uit 1985, met het New Japan Philharmonic Orchestra o.l.v Kazuyoshi Akiyama tijdens het Tokyo Music Joy Festival. Dit zijn prima uitvoeringen in een redelijke opnamekwaliteit waaraan Jarrett duidelijk persoonlijke en dierbare herinneringen koestert. Zijn grote vriend Manfred Eicher, eigenaar en artistieke baas van het label ECM werkte uiteraard van harte mee aan dit verjaarskadootje. Dat veel van zijn fans er blij mee zullen zijn ligt voor de hand, vooral door de sfeervolle geïmproviseerde toegift, Nothing but a Dream. index |
|