© Siebe Riedstra, februari 2024

Bach: Sinfonia uit de Cantate "Am Abend aber desselbigen Sabbaths" BWV 42 - Cantate "Ich will den Kreuzstab gerne tragen" BWV 56 - Cantate "Ich habe genung" BWV 82 - Aria's uit de Matthäus- Passion: "Mache dich, mein Herze, rein" & "Gebt mir meinen Jesum wieder"

Christoph Prégardien (bas), Le Concert Lorrain o.l.v. Stephan Schultz (cello)
Et'cetera KTC 1704 • 57' •
Live-opname: 8 april 2021, Stadtkirche Sankt Peter und Paul, Weimar (D)

Als Bach-interpreet heeft Christoph Prégardien een reputatie te verliezen. Honderden malen moet hij de Evangelist in de passiemuzieken van de Thomascantor hebben vertolkt. Prégardien (*1956) debuteerde in 2012 als dirigent met het ensemble dat ook op deze cd te horen is, het Concert Lorrain. In (bijna vanzelfsprekend) de Johannes-Passion, samen met het Nederlands Kamerkoor. Met deze uitgave voegt Prégardien een nieuwe activiteit aan zijn agenda toe: hij presenteert zich als bariton in twee cantates van Bach. Bach schreef uiteraard niet voor de bariton (die was nog niet 'uitgevonden') maar voor de bas, en de bio in het boekje noemt de wisseling van stemsoort zelfs niet. Dat neemt niet weg dat Prégardien alle verworven kwaliteiten van zijn métier in deze nieuwe rol meebrengt. H et uitlichten van details, het aanbrengen van de kleinste nuances, intelligente tekstbehandeling gepaard aan een eminente verstaanbaarheid, dat alles gebracht met een stem die nog niets aan schoonheid heeft ingeboet.

Dit is een live-opname die werd gerealiseerd tijdens de Thüringer Bachwochen in de Stadtkirche Peter und Paul te Weimar. Het spreekt bijna vanzelf dat Prégardien koos voor twee van de mooiste cantates van de meester, de Kreuzstabcantate en Ich habe genung. Werken waarin Bach zich beperkte tot één solist - alleen de Kreuzstabcantate vereist een vierstemmig slotkoor (hier enkelvoudig bezet). Het programma maakt bovendien slim gebruik van de aanwezige orkestbezetting, die de medewerking van drie hobo's en althobo's (hobo da caccia) vereist. Prégardien beperkte zich tot het vocale aandeel, de muzikale leiding liet hij over aan concertmeester Leila Schayegh en cellist Stephan Schultz, de artistiek leider van Le Concert Lorrain. Op internet is - zolang de voorraad strekt - een gefilmde opname te zien van het hele programma, aangevuld met de beide vioolconcerten van Bach, gespeeld door concertmeester Schayegh. Niet op YouTube maar op Vimeo en van uitstekende kwaliteit.

Speciale vermelding verdienen de drie hoboïstes, aangevoerd door Susanne Regel, en fagottiste Elisabeth Kaufhold. Samen zorgen ze voor een adembenemend concertino in de Sinfonia uit de Cantate BWV 42. Ontroerend is ook hun bijdrage op de hobo's da caccia in de aria Mache dich mein Herz bereit uit de Matthäus-Passion. Concertmeester Schayegh is de soliste in Gebt mir meinen Jesu wieder.

Het gebeurt niet vaak dat een cd alleen al aanbeveling verdient vanwege de toelichting. Hier is dat het geval door een boeiende bijdrage van Michael Maul, als musicoloog verbonden aan het Bach-Archiv Leipzig. Hij heeft diepgaand onderzoek gedaan naar Bachs solisten en tekstdichters in deze cantates en is tot interessante nieuwe inzichten gekomen.

Kort samengevat: muziek die tot het mooiste hoort wat Bach ons heeft gegeven, magistraal door Prégardien vertolkt en schitterend gespeeld door Le Concert Lorrain. Vastgelegd in een ideale kerkakoestiek.