CD-recensie
© Siebe Riedstra, mei 2020 |
De Groningse Martinikerk beschikt over twee schitterende orgels: het in 1984 uit een pneumatische puinhoop herrezen Schnitgerorgel, en het koororgel dat Le Picard in 1744 bouwde voor een Limburgs klooster. In 2014 werden Leo van Doeselaar (1954) en Erwin Wiersinga (1962) benoemd tot Groningse stadsorganisten. Op het label van de Stichting Martinikerk Groningen verschenen twee cd's van het duo, die ik hier besprak (SMG-001 en SMG-002). Nu presenteren ze hun eerste cd op het internationale kwaliteitslabel van Werner Dabringhaus en Reimund Grimm. 'Johann Sebastian Bach, a new angle' is de titel - een nieuwe invalshoek. Bach was wat je noemt een 'duurzame' componist, die een goede vondst graag een tweede kans gaf. Zo maakte hij van het intieme Preludium uit de Partita in E voor vioolsolo een uitbundige versie voor orgelsolo, strijkers, trompetten en pauken, als inleiding tot Cantate 29. Leo Van Doeselaar pakte die voorzet op en maakte zijn eigen versie voor orgelsolo. Van de bewerking voor klavecimbel die Gustav Leonhardt maakte van de fameuze chaconne in d voor vioolsolo, maakte hij zijn eigen orgelversie. Zo leven de stadsorganisten zich uit in een programma met bewerkingen van de meester die ze aangevuld hebben met eigen vondsten: de bewerker bewerkt. Van klavecimbel naar orgel is maar een kleine stap, en uiterst effectief, getuige de Toccata BWV 912 die het magistrale Schnitger orgel in al zijn glans laat horen. Op het zuidelijk zingende Le Picard orgel komt het Italiaanse Concert schitterend tot zijn recht. Als afsluiter fungeert de prachtbewerking die Sybolt de Jong maakte voor vier handen en vier voeten van het openingskoor uit de cantate Ein feste Burg. Een cd waar je vrolijk van wordt. index |
|